J 2020

Sebeprezentace věřících prostřednictvím oblékání a image. Na příkladu křesťanských církevních uskupení v České republice

GRŮZOVÁ, Anna

Základní údaje

Originální název

Sebeprezentace věřících prostřednictvím oblékání a image. Na příkladu křesťanských církevních uskupení v České republice

Název anglicky

Self-presentation of belivers through dressing and image. On example of Christian Churches in the Czech republic

Autoři

GRŮZOVÁ, Anna (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Folia ethnographica : supplementum ad Acta Musei Moraviae, Scientiae sociales, Brno, Moravské zemské muzeum, 2020, 0862-1209

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50404 Antropology, ethnology

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/20:00116808

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

Christianity; clothing; image; tatoo; piercing; chastity; limits; individualism

Štítky

rivok
Změněno: 14. 4. 2021 08:41, Mgr. et Mgr. Eva Chovancová

Anotace

ORIG EN

V originále

Studie se zabývá vizuální sebe-prezentací prostřednictvím oblékání a image věřících z vybraných křesťanských církví a náboženských společností, působících v českém prostředí. Studie argumentuje, že religiozita ovlivňuje oblékání aktérů, i když není jediným faktorem, ke kterému je v této oblasti každodenního života přihlíženo. Při studiu oděvu věřících a hledání motivací jeho výběru nacházíme čtyři vzájemně se překrývající roviny, a sice: obecně sdílený význam oděvních součástek ve společnosti, církevní nařízení, reakce na očekávání okolí spojené se stereotypním obrazem věřícího v české společnosti a individuální preference a možnosti věřících. Přičemž význam těchto rovin se u každého věřícího liší. Pouze pokud budeme sledovat všechny zmíněné roviny ve vzájemném působení, přiblížíme se poznání aktuální oděvní kultury a image věřících v České republice.

Anglicky

The paper deals with visual self-presentation through clothing and the image of the faithful from selected Christian Churches and religious societies operating in Czech milieu. The study puts that the religiosity influences the people’s outfit although it is not the only factor taken into account in this sphere of everyday life. When studying the outfit of the faithful and looking for motivations of its choice one finds four overlapping levels – the meaning of garment components generally shared in the society, church rules, reactions on the expectations of the environment related to stereotypical image of the faithful in Czech society, and individual preferences and possibilities of the faithful. The importance of these levels varies in each individual person. The knowledge of the current clothing culture and the image of the faithful in the Czech Republic necessitates the study of all above mentioned levels in mutual interrelation.
Zobrazeno: 13. 11. 2024 17:54