J
2020
Sebeprezentace věřících prostřednictvím oblékání a image. Na příkladu křesťanských církevních uskupení v České republice
GRŮZOVÁ, Anna
Základní údaje
Originální název
Sebeprezentace věřících prostřednictvím oblékání a image. Na příkladu křesťanských církevních uskupení v České republice
Název anglicky
Self-presentation of belivers through dressing and image. On example of Christian Churches in the Czech republic
Autoři
GRŮZOVÁ, Anna (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Folia ethnographica : supplementum ad Acta Musei Moraviae, Scientiae sociales, Brno, Moravské zemské muzeum, 2020, 0862-1209
Další údaje
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50404 Antropology, ethnology
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/20:00116808
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky
Christianity; clothing; image; tatoo; piercing; chastity; limits; individualism
V originále
Studie se zabývá vizuální sebe-prezentací prostřednictvím oblékání a image věřících z vybraných křesťanských církví a náboženských společností, působících v českém prostředí. Studie argumentuje, že religiozita ovlivňuje oblékání aktérů, i když není jediným faktorem, ke kterému je v této oblasti každodenního života přihlíženo. Při studiu oděvu věřících a hledání motivací jeho výběru nacházíme čtyři vzájemně se překrývající roviny, a sice: obecně sdílený význam oděvních součástek ve společnosti, církevní nařízení, reakce na očekávání okolí spojené se stereotypním obrazem věřícího v české společnosti a individuální preference a možnosti věřících. Přičemž význam těchto rovin se u každého věřícího liší. Pouze pokud budeme sledovat všechny zmíněné roviny ve vzájemném působení, přiblížíme se poznání aktuální oděvní kultury a image věřících v České republice.
Anglicky
The paper deals with visual self-presentation through clothing and the image of the faithful from selected Christian Churches and religious societies operating in Czech milieu. The study puts that the religiosity influences the people’s outfit although it is not the only factor taken into account in this sphere of everyday life. When studying the outfit of the faithful and looking for motivations of its choice one finds four overlapping levels – the meaning of garment components generally shared in the society, church rules, reactions on the expectations of the environment related to stereotypical image of the faithful in Czech society, and individual preferences and possibilities of the faithful. The importance of these levels varies in each individual person. The knowledge of the current clothing culture and the image of the faithful in the Czech Republic necessitates the study of all above mentioned levels in mutual interrelation.
Zobrazeno: 13. 11. 2024 17:54