GRŮZOVÁ, Anna. Sebeprezentace věřících prostřednictvím oblékání a image. Na příkladu křesťanských církevních uskupení v České republice (Self-presentation of belivers through dressing and image. On example of Christian Churches in the Czech republic). Folia ethnographica : supplementum ad Acta Musei Moraviae, Scientiae sociales. Brno: Moravské zemské muzeum, 2020, vol. 54, No 2, p. 77-86. ISSN 0862-1209.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Sebeprezentace věřících prostřednictvím oblékání a image. Na příkladu křesťanských církevních uskupení v České republice
Name (in English) Self-presentation of belivers through dressing and image. On example of Christian Churches in the Czech republic
Authors GRŮZOVÁ, Anna (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Folia ethnographica : supplementum ad Acta Musei Moraviae, Scientiae sociales, Brno, Moravské zemské muzeum, 2020, 0862-1209.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50404 Antropology, ethnology
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/20:00116808
Organization unit Faculty of Arts
Keywords in English Christianity; clothing; image; tatoo; piercing; chastity; limits; individualism
Tags rivok
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Eva Chovancová, učo 112294. Changed: 14/4/2021 08:41.
Abstract
Studie se zabývá vizuální sebe-prezentací prostřednictvím oblékání a image věřících z vybraných křesťanských církví a náboženských společností, působících v českém prostředí. Studie argumentuje, že religiozita ovlivňuje oblékání aktérů, i když není jediným faktorem, ke kterému je v této oblasti každodenního života přihlíženo. Při studiu oděvu věřících a hledání motivací jeho výběru nacházíme čtyři vzájemně se překrývající roviny, a sice: obecně sdílený význam oděvních součástek ve společnosti, církevní nařízení, reakce na očekávání okolí spojené se stereotypním obrazem věřícího v české společnosti a individuální preference a možnosti věřících. Přičemž význam těchto rovin se u každého věřícího liší. Pouze pokud budeme sledovat všechny zmíněné roviny ve vzájemném působení, přiblížíme se poznání aktuální oděvní kultury a image věřících v České republice.
Abstract (in English)
The paper deals with visual self-presentation through clothing and the image of the faithful from selected Christian Churches and religious societies operating in Czech milieu. The study puts that the religiosity influences the people’s outfit although it is not the only factor taken into account in this sphere of everyday life. When studying the outfit of the faithful and looking for motivations of its choice one finds four overlapping levels – the meaning of garment components generally shared in the society, church rules, reactions on the expectations of the environment related to stereotypical image of the faithful in Czech society, and individual preferences and possibilities of the faithful. The importance of these levels varies in each individual person. The knowledge of the current clothing culture and the image of the faithful in the Czech Republic necessitates the study of all above mentioned levels in mutual interrelation.
PrintDisplayed: 22/7/2024 10:16