ČERNÝ, Michal. Reflexe evropského rámce digitálních kompetencí studenty (především) Filozofické fakulty MU optikou kvalitativního výzkumu. Online. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání. Praha: Karlova univerzita - Pedagogická fakulta, 2020, roč. 4, č. 1, s. 43-62. ISSN 2533-7882. [citováno 2024-04-24]
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Reflexe evropského rámce digitálních kompetencí studenty (především) Filozofické fakulty MU optikou kvalitativního výzkumu
Název anglicky Refl ection of the European Digital Competence Framework Students (Not Only) Faculty of Arts of Masaryk University Optics Qualitative Research
Autoři ČERNÝ, Michal
Vydání Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání, Praha, Karlova univerzita - Pedagogická fakulta, 2020, 2533-7882.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50803 Information science
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky Digitální kompetence; DigComp; kvalitativní výzkum; kompetence; vysoká škola
Klíčová slova anglicky Digital competence; DigComp; quality research; competence; university
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D., učo 6795. Změněno: 11. 3. 2021 13:47.
Anotace
Cílem empirické studie je identifikovat, jak si studenti filozofické fakulty představují digitálně gramotného člověka, respektive analyzovat jejich myšlenkové odchylky od Evropského rámce digitálních kompetencí, se kterým studenti v průběhu semestru pracovali. Studie je založena na dotaznících, které studenti v závěru semestru zpracovali – jde celkem o 108 odpovědí na otázku „Jak si představujete digitálně kompetentního člověka?“. Tyto odpovědi byly analyzovány abduktivně, pomocí otevřeného kódování a byla identifikována jistá vyvstávající témata, která mají silný vztah k základním teoretickým východiskům našeho zkoumání, což je předmětem diskuse článku. Výzkumným vzorkem byli studenti dvou kurzů primárně studující na Filosofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Mezi nejzajímavější zjištění lze zařadit především skutečnost, že studenti vnímají digitální kompetence silně provázaně se světem smyslové zkušenosti. Není pro ně žádná ostrá hranice mezi online a offline, mezi školou (prací) a osobním životem. Kompetence je pro ně uskutečňována v jednotném prostředí, ve kterém se pohybují a žijí. Kompetence je pro studenty schopnost řešit určitý problém, před který jsou postaveni. Námi provedená empirická studie je první z několika výzkumných sond, které na toto téma chceme provádět. Ukazuje, že studenti téma digitálních kompetencí jistým způsobem reflektují a současně že nemají potřebu přebírat DigComp jako jeden z možných modelů, ale že usilují o vlastní kritické posouzení toho, kdo je digitálně gramotný a proč.
Anotace anglicky
The aim of the empirical study is to identify how students of the Faculty of Arts represent a digitally literate person or to analyze their thought deviations from the European Framework of Digital Competences with which students worked during the semester. The study is based on questionnaires prepared by students at the end of the semester - a total of 108 answers to the question „How do you imagine a digitally competent person?“ These responses were analyzed abductively using open coding and certain emerging topics identifi ed that have a strong relationship to the underlying theoretical basis of our investigation which is the subject of the article discussion. The research sample included students of two courses primarily studying at the Faculty of Arts at Masaryk University. One of the most interesting fi ndings is the fact that students perceive digital competencies strongly linked to the world of sensory experience. There is no sharp line between online and offl ine, between school (work) and personal life. Competence is realized for them in a unifi ed environment in which they move and live. Competence is the ability for students to solve a particular problem they are facing. Our empirical study is the fi rst of several research probes we want to do on this subject. It shows that students refl ect on the topic of digital competences in some way and that they do not need to take over DigComp as one of the possible models, but they strive for their own critical assessment of who is digital literate and why.
VytisknoutZobrazeno: 24. 4. 2024 09:12