ČERNÝ, Michal. Reflexe evropského rámce digitálních kompetencí studenty (především) Filozofické fakulty MU optikou kvalitativního výzkumu (Refl ection of the European Digital Competence Framework Students (Not Only) Faculty of Arts of Masaryk University Optics Qualitative Research). Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání. Praha: Karlova univerzita - Pedagogická fakulta, 2020, vol. 4, No 1, p. 43-62. ISSN 2533-7882.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Reflexe evropského rámce digitálních kompetencí studenty (především) Filozofické fakulty MU optikou kvalitativního výzkumu
Name (in English) Refl ection of the European Digital Competence Framework Students (Not Only) Faculty of Arts of Masaryk University Optics Qualitative Research
Authors ČERNÝ, Michal.
Edition Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání, Praha, Karlova univerzita - Pedagogická fakulta, 2020, 2533-7882.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50803 Information science
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) Digitální kompetence; DigComp; kvalitativní výzkum; kompetence; vysoká škola
Keywords in English Digital competence; DigComp; quality research; competence; university
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D., učo 6795. Changed: 11/3/2021 13:47.
Abstract
Cílem empirické studie je identifikovat, jak si studenti filozofické fakulty představují digitálně gramotného člověka, respektive analyzovat jejich myšlenkové odchylky od Evropského rámce digitálních kompetencí, se kterým studenti v průběhu semestru pracovali. Studie je založena na dotaznících, které studenti v závěru semestru zpracovali – jde celkem o 108 odpovědí na otázku „Jak si představujete digitálně kompetentního člověka?“. Tyto odpovědi byly analyzovány abduktivně, pomocí otevřeného kódování a byla identifikována jistá vyvstávající témata, která mají silný vztah k základním teoretickým východiskům našeho zkoumání, což je předmětem diskuse článku. Výzkumným vzorkem byli studenti dvou kurzů primárně studující na Filosofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Mezi nejzajímavější zjištění lze zařadit především skutečnost, že studenti vnímají digitální kompetence silně provázaně se světem smyslové zkušenosti. Není pro ně žádná ostrá hranice mezi online a offline, mezi školou (prací) a osobním životem. Kompetence je pro ně uskutečňována v jednotném prostředí, ve kterém se pohybují a žijí. Kompetence je pro studenty schopnost řešit určitý problém, před který jsou postaveni. Námi provedená empirická studie je první z několika výzkumných sond, které na toto téma chceme provádět. Ukazuje, že studenti téma digitálních kompetencí jistým způsobem reflektují a současně že nemají potřebu přebírat DigComp jako jeden z možných modelů, ale že usilují o vlastní kritické posouzení toho, kdo je digitálně gramotný a proč.
Abstract (in English)
The aim of the empirical study is to identify how students of the Faculty of Arts represent a digitally literate person or to analyze their thought deviations from the European Framework of Digital Competences with which students worked during the semester. The study is based on questionnaires prepared by students at the end of the semester - a total of 108 answers to the question „How do you imagine a digitally competent person?“ These responses were analyzed abductively using open coding and certain emerging topics identifi ed that have a strong relationship to the underlying theoretical basis of our investigation which is the subject of the article discussion. The research sample included students of two courses primarily studying at the Faculty of Arts at Masaryk University. One of the most interesting fi ndings is the fact that students perceive digital competencies strongly linked to the world of sensory experience. There is no sharp line between online and offl ine, between school (work) and personal life. Competence is realized for them in a unifi ed environment in which they move and live. Competence is the ability for students to solve a particular problem they are facing. Our empirical study is the fi rst of several research probes we want to do on this subject. It shows that students refl ect on the topic of digital competences in some way and that they do not need to take over DigComp as one of the possible models, but they strive for their own critical assessment of who is digital literate and why.
PrintDisplayed: 31/7/2024 00:24