Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1688928, author = {Černý, Michal}, article_location = {Praha}, article_number = {1}, keywords = {Digital competence; DigComp; quality research; competence; university}, language = {cze}, issn = {2533-7882}, journal = {Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání}, title = {Reflexe evropského rámce digitálních kompetencí studenty (především) Filozofické fakulty MU optikou kvalitativního výzkumu}, url = {https://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2020/10/03_Cerny.pdf}, volume = {4}, year = {2020} }
TY - JOUR ID - 1688928 AU - Černý, Michal PY - 2020 TI - Reflexe evropského rámce digitálních kompetencí studenty (především) Filozofické fakulty MU optikou kvalitativního výzkumu JF - Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání VL - 4 IS - 1 SP - 43-62 EP - 43-62 PB - Karlova univerzita - Pedagogická fakulta SN - 25337882 KW - Digital competence KW - DigComp KW - quality research KW - competence KW - university UR - https://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2020/10/03_Cerny.pdf N2 - Cílem empirické studie je identifikovat, jak si studenti filozofické fakulty představují digitálně gramotného člověka, respektive analyzovat jejich myšlenkové odchylky od Evropského rámce digitálních kompetencí, se kterým studenti v průběhu semestru pracovali. Studie je založena na dotaznících, které studenti v závěru semestru zpracovali – jde celkem o 108 odpovědí na otázku „Jak si představujete digitálně kompetentního člověka?“. Tyto odpovědi byly analyzovány abduktivně, pomocí otevřeného kódování a byla identifikována jistá vyvstávající témata, která mají silný vztah k základním teoretickým východiskům našeho zkoumání, což je předmětem diskuse článku. Výzkumným vzorkem byli studenti dvou kurzů primárně studující na Filosofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Mezi nejzajímavější zjištění lze zařadit především skutečnost, že studenti vnímají digitální kompetence silně provázaně se světem smyslové zkušenosti. Není pro ně žádná ostrá hranice mezi online a offline, mezi školou (prací) a osobním životem. Kompetence je pro ně uskutečňována v jednotném prostředí, ve kterém se pohybují a žijí. Kompetence je pro studenty schopnost řešit určitý problém, před který jsou postaveni. Námi provedená empirická studie je první z několika výzkumných sond, které na toto téma chceme provádět. Ukazuje, že studenti téma digitálních kompetencí jistým způsobem reflektují a současně že nemají potřebu přebírat DigComp jako jeden z možných modelů, ale že usilují o vlastní kritické posouzení toho, kdo je digitálně gramotný a proč. ER -
ČERNÝ, Michal. Reflexe evropského rámce digitálních kompetencí studenty (především) Filozofické fakulty MU optikou kvalitativního výzkumu (Refl ection of the European Digital Competence Framework Students (Not Only) Faculty of Arts of Masaryk University Optics Qualitative Research). \textit{Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání}. Praha: Karlova univerzita - Pedagogická fakulta, 2020, vol.~4, No~1, p.~43-62. ISSN~2533-7882.
|