J 2020

Možnosti výuky složek integrovaného záchranného systému na ústavu soudního lékařství

FRIŠHONS, Jan, Adam STRNAD and Jan KRAJSA

Basic information

Original name

Možnosti výuky složek integrovaného záchranného systému na ústavu soudního lékařství

Name (in English)

Possibilities of Teaching the Organisations of the Integrated Rescue System in the Department of Forensic Medicine

Authors

FRIŠHONS, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Adam STRNAD (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Jan KRAJSA (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Urgentní medicína: časopis pro neodkladnou lékařskou péči, Mediprax CB s.r.o. 2020, 1212-1924

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

30501 Forensic science

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14110/20:00116873

Organization unit

Faculty of Medicine

Keywords in English

Demonstration of morphology findings; Integrated Rescue System; education; life-saving procedures; CPR

Tags

Změněno: 1/4/2021 13:57, Mgr. Tereza Miškechová

Abstract

V originále

Pitva a demonstrace morfologických nálezů slouží již několik staletí také k získání cenných vědomostí, které se zaryjí většině studentů po zbytek života do paměti. Teoretická výuka, nácvik život zachraňujících úkonů a názorná demonstrace morfologických nálezů na pracovišti soudního lékařství poskytuje studentům nejen z řad složek IZS již několik let ucelený pohled na problematiku některých mechanismů poranění, život zachraňujících úkonů a náležitosti manipulace s mrtvým tělem. Výuka je koncipována tak, aby byla srozumitelná jak pro studenty se základními vědomostmi z oboru somatologie, ta pro ty, kteří se s tímto oborem dosud nesetkali.

In English

Autopsies and demonstrations of morphological findings have also been used for centuries to gain valuable knowledge that will be etched in most students' memory for the rest of their lives. Theoretical teaching, practice of life-saving procedures and demonstration of morphological findings in forensic medicine has provided students from the IRS for several years with a comprehensive view of some injury mechanisms, life-saving procedures and dead body handling. Teaching is designed to be understandable both for students with basic knowledge of somatology and without previous knowledge/information.