J 2020

Process genre approach to L2 academic writing: An intervention study

HANUŠOVÁ, Světlana, Olga DONTCHEVA-NAVRÁTILOVÁ, Marie LAHODOVÁ VALIŠOVÁ and Markéta MATULOVÁ

Basic information

Original name

Process genre approach to L2 academic writing: An intervention study

Authors

HANUŠOVÁ, Světlana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Olga DONTCHEVA-NAVRÁTILOVÁ (100 Bulgaria, belonging to the institution), Marie LAHODOVÁ VALIŠOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Markéta MATULOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

XLinguae, Vzdelávanie Don Bosca, 2020, 1337-8384

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60203 Linguistics

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/20:00116884

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

akademické psaní; blended learning; procesně žánrový přístup; analýza potřeb; test kompletace diskurzu

Keywords in English

academic writing; blended learning; process-genre approach; needs assessment; discourse completion tasks

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 10/3/2021 17:36, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

The paper presents the research study of academic writing of Czech university students in an English Language Teacher Education study program. The authors apply an interdisciplinary approach integrating the perspectives of linguistics and language pedagogy in the evaluation of the design of the Academic Writing course and its impact on the development of students’ academic writing skills. Adopting a process genre approach (Badger, White, 2000) to writing instruction as a key design principle, our study combines the genre analysis framework (Swales, 1990) and the intercultural rhetoric perspective (Connor, 2004) to design an innovated academic writing course for graduate students focusing on developing critical thinking skills and context-aware writing. The course, informed by an analysis of the academic writing needs of the students, aimed at familiarizing them with the rhetorical structure of academic texts with a focus on the genre of the Master’s thesis and at introducing them to the academic writing conventions in the area of soft sciences. Piloted in 2019, the course was implemented as a blended course, where the contact sessions were complemented by online support in VLE Moodle. Apart from analyses of written texts, classroom writing, and homework tasks, it also included discourse editing tasks and peerreviewing with peer-reviewer feedback and teacher feedback. We believe that our research findings will shed light on the potential of academic writing courses based on the process-genre approach to contribute to the enhancement of the quality of English academic texts by non-native academic writers, and specifically Czech graduate students.

In Czech

Příspěvek prezentuje výzkumnou studii akademického psaní českých studentů vysokých škol ve studijním programu Učitelství anglického jazyka. Autoři aplikují interdisciplinární přístup integrující perspektivy lingvistiky a jazykové pedagogiky při hodnocení koncepce kurzu akademického psaní a jeho dopadu na rozvoj akademických dovedností studentů v psaní. Studie využívá procesně žánrový přístup (Badger, White, 2000) k výuce psaní jako klíčový princip designu, kombinuje rámec žánrové analýzy (Swales, 1990) a interkulturní rétorickou perspektivu (Connor, 2004), a navrhuje inovovaný kurz akademického psaní pro postgraduální studenty se zaměřením na rozvoj dovedností kritického myšlení a kontextového psaní. Kurz, zaležený na analýze potřeb akademického psaní studentů, byl zaměřen na seznámení s rétorickou strukturou akademických textů se zaměřením na žánr diplomové práce a na seznámení s pravidly akademického psaní v oblasti měkké vědy. Kurz byl zahájen v roce 2019 a byl implementován jako kombinovaný kurz, kde byly kontaktní schůzky doplněny online podporou ve VLE Moodle. Kromě analýz psaných textů, psaní ve třídě a domácích úkolů zahrnoval také testy kompletace diskurzu a vrstevnické hodnocení i zpětnou vazbu od učitele. Věříme, že naše výsledky osvětlí potenciál kurzů akademického psaní na základě procesně-žánrového přístupu, který přispěje ke zvýšení kvality anglických akademických textů nerodilých mluvčích, zejména českých studentů.

Links

LTC18015, research and development project
Name: Výzkum a výuka akademického psaní z mezikulturního hlediska
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Researching and teaching academic writing from a cross-cultural perspective, INTER-COST

Files attached