Detailed Information on Publication Record
2020
Process genre approach to L2 academic writing: An intervention study
HANUŠOVÁ, Světlana, Olga DONTCHEVA-NAVRÁTILOVÁ, Marie LAHODOVÁ VALIŠOVÁ and Markéta MATULOVÁBasic information
Original name
Process genre approach to L2 academic writing: An intervention study
Authors
HANUŠOVÁ, Světlana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Olga DONTCHEVA-NAVRÁTILOVÁ (100 Bulgaria, belonging to the institution), Marie LAHODOVÁ VALIŠOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Markéta MATULOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
XLinguae, Vzdelávanie Don Bosca, 2020, 1337-8384
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
60203 Linguistics
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/20:00116884
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
akademické psaní; blended learning; procesně žánrový přístup; analýza potřeb; test kompletace diskurzu
Keywords in English
academic writing; blended learning; process-genre approach; needs assessment; discourse completion tasks
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 10/3/2021 17:36, Dana Nesnídalová
V originále
The paper presents the research study of academic writing of Czech university students in an English Language Teacher Education study program. The authors apply an interdisciplinary approach integrating the perspectives of linguistics and language pedagogy in the evaluation of the design of the Academic Writing course and its impact on the development of students’ academic writing skills. Adopting a process genre approach (Badger, White, 2000) to writing instruction as a key design principle, our study combines the genre analysis framework (Swales, 1990) and the intercultural rhetoric perspective (Connor, 2004) to design an innovated academic writing course for graduate students focusing on developing critical thinking skills and context-aware writing. The course, informed by an analysis of the academic writing needs of the students, aimed at familiarizing them with the rhetorical structure of academic texts with a focus on the genre of the Master’s thesis and at introducing them to the academic writing conventions in the area of soft sciences. Piloted in 2019, the course was implemented as a blended course, where the contact sessions were complemented by online support in VLE Moodle. Apart from analyses of written texts, classroom writing, and homework tasks, it also included discourse editing tasks and peerreviewing with peer-reviewer feedback and teacher feedback. We believe that our research findings will shed light on the potential of academic writing courses based on the process-genre approach to contribute to the enhancement of the quality of English academic texts by non-native academic writers, and specifically Czech graduate students.
In Czech
Příspěvek prezentuje výzkumnou studii akademického psaní českých studentů vysokých škol ve studijním programu Učitelství anglického jazyka. Autoři aplikují interdisciplinární přístup integrující perspektivy lingvistiky a jazykové pedagogiky při hodnocení koncepce kurzu akademického psaní a jeho dopadu na rozvoj akademických dovedností studentů v psaní. Studie využívá procesně žánrový přístup (Badger, White, 2000) k výuce psaní jako klíčový princip designu, kombinuje rámec žánrové analýzy (Swales, 1990) a interkulturní rétorickou perspektivu (Connor, 2004), a navrhuje inovovaný kurz akademického psaní pro postgraduální studenty se zaměřením na rozvoj dovedností kritického myšlení a kontextového psaní. Kurz, zaležený na analýze potřeb akademického psaní studentů, byl zaměřen na seznámení s rétorickou strukturou akademických textů se zaměřením na žánr diplomové práce a na seznámení s pravidly akademického psaní v oblasti měkké vědy. Kurz byl zahájen v roce 2019 a byl implementován jako kombinovaný kurz, kde byly kontaktní schůzky doplněny online podporou ve VLE Moodle. Kromě analýz psaných textů, psaní ve třídě a domácích úkolů zahrnoval také testy kompletace diskurzu a vrstevnické hodnocení i zpětnou vazbu od učitele. Věříme, že naše výsledky osvětlí potenciál kurzů akademického psaní na základě procesně-žánrového přístupu, který přispěje ke zvýšení kvality anglických akademických textů nerodilých mluvčích, zejména českých studentů.
Links
LTC18015, research and development project |
|