SVOBODOVÁ, Hana, Michaela SPURNÁ and Petr KNECHT. Pojetí geografie a geografického vzdělávání u studentů učitelství v Česku (The perspectives of geography, and geography teaching, in secondary pre-service teachers in Czechia). Geografie. Česká geografická společnost, 2020, vol. 125, No 4, p. 501-526. ISSN 1212-0014. Available from: https://dx.doi.org/10.37040/geografie2020125040501.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Pojetí geografie a geografického vzdělávání u studentů učitelství v Česku
Name (in English) The perspectives of geography, and geography teaching, in secondary pre-service teachers in Czechia
Authors SVOBODOVÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Michaela SPURNÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Petr KNECHT (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Geografie, Česká geografická společnost, 2020, 1212-0014.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Impact factor Impact factor: 0.744
RIV identification code RIV/00216224:14410/20:00114458
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.37040/geografie2020125040501
UT WoS 000590318100005
Keywords in English perspectives of geography; geography education; university geography education; Catling’s typology; pre-service teachers
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D., učo 322688. Changed: 10/7/2023 13:54.
Abstract
Pozice geografie v Česku na všech stupních vzdělávání dlouhodobě ustupuje. Aby bylo možné postupně inovovat univerzitní přípravu budoucích učitelů zeměpisu, je třeba nejprve zjistit, jaká mají studenti učitelství přesvědčení o významu geografie jako vědního oboru a jak zdůvodňují potřebnost geografického vzdělávání. Analytický rámec studie je založen na typologii kategorií pojetí geografie a geografického vzdělávání Simona Catlinga. Dotazníkové šetření mezi studenty učitelství geografie na všech fakultách připravujících budoucí učitele zeměpisu bylo realizováno s 183 studenty učitelství zeměpisu na devíti katedrách geografie na osmi českých univerzitách. Podle výsledků šetření byli respondenti zařazeni do jedné ze 7 perspektiv geografie jako oboru, tak výuky geografie. Nejčetněji zastávané pojetí geografie jako oboru bylo interakcionistické, earthistické a globalistické. Globalistické pojetí bylo dominantní pojetí výuky zeměpisu.
Abstract (in English)
The position of geography in Czechia at all levels of education has been declining. In order to improve this situation, it is necessary to innovate university pre-service teachers’ training. It is necessary, however, to first examine Czech pre-service geography teachers’ perspectives of geography as a discipline – and their perspectives of geography teaching. The analytical framework of the study is based on Simon Catling’s typology of geography perspectives. The survey was conducted with 183 pre-service geography teachers at nine geography departments in eight Czech universities. In the questionnaire survey the respondents ranked seven statements belonging to the perspectives of geography as a discipline and to geography teaching. In general, the most commonly held perspectives of geography as a discipline were “Interactionist”, “Earthist”, and “Globalist”. The “Globalist” perspective predominantly concerns perspectives of geography teaching. Research findings are used to formulate recommendations for the remedy of the image of geography.
Links
GA18-08315S, research and development projectName: Pojetí geografie a geografického vzdělávání: pohled učitelů
Investor: Czech Science Foundation, Teachers’ Perceptions of Geography and Geography Teaching
PrintDisplayed: 25/8/2024 01:43