D 2019

Sankční povaha regresních úhrad

SVOBODA, Tomáš and Lenka VAVRUŠOVÁ

Basic information

Original name

Sankční povaha regresních úhrad

Name (in English)

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Authors

SVOBODA, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Lenka VAVRUŠOVÁ (203 Czech Republic)

Edition

1. vyd. Brno, Cofola 2019: Část IX. Atypické podoby trestání ve veřejné správě (Sborník z konference), p. 37-47, 11 pp. 2019

Publisher

Masarykova univerzita, Právnická fakulta

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50501 Law

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14220/19:00120803

Organization unit

Faculty of Law

ISBN

978-80-210-9428-4

Keywords (in Czech)

Regresní úhrada; odpovědnost státu za škodu; veřejná moc; sankce

Keywords in English

Regressive Compensation; State Liability for Damage; Public Power; Sanctions

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 31/3/2022 15:54, Mgr. Petra Georgala

Abstract

V originále

Uplatnění regresní úhrady vůči konkrétní osobě, zpravidla úředníkovi státu, přichází v úvahu poté, co stát nahradil škodu způsobenou vydáním nezákonného rozhodnutí nebo nesprávným úředním postupem. Podstata regresních úhrad se ovšem od obecné odpovědnosti za škodu při výkonu veřejné moci zřetelně odlišuje. Zdá se, že zatímco u odpovědnosti za škodu primárně převládá její restituční funkce, v případě regresních úhrad je tato funkce oslabena a v popředí vystupuje spíše funkce sankční. V této souvislosti ovšem mohou vyvstávat některé otázky, zejména zda lze na uplatňování regresních úhrad pohlížet jako na sankci svého druhu, případně zda existují hlediska, která určují, kdy mají být regresní úhrady vymáhány a kdy nikoli. Cílem příspěvku je následující úvahy alespoň stručně přiblížit.

In English

The application of the regressive compensations against a specific person, usually a State official, comes into consideration after the State has provided compensation for damage caused by an unlawful decision or maladministration. However, the nature of regressive compensations is clearly different from general liability for damage in the exercise of public authority. While its restitution function predominantly prevails for liability for damage, it appears that in the case of regressive compensations this function is weakened and the sanction function is more prominent. In this context, however, some questions may arise, in particular whether the application of regressive compensations can be regarded as a sanction of its kind, or whether there are aspects that determine when regressive compensations should be enforced and when not. The aim of the paper is to at least briefly outline the following considerations