Detailed Information on Publication Record
2019
Sankční povaha regresních úhrad
SVOBODA, Tomáš and Lenka VAVRUŠOVÁBasic information
Original name
Sankční povaha regresních úhrad
Name (in English)
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Authors
SVOBODA, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Lenka VAVRUŠOVÁ (203 Czech Republic)
Edition
1. vyd. Brno, Cofola 2019: Část IX. Atypické podoby trestání ve veřejné správě (Sborník z konference), p. 37-47, 11 pp. 2019
Publisher
Masarykova univerzita, Právnická fakulta
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50501 Law
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14220/19:00120803
Organization unit
Faculty of Law
ISBN
978-80-210-9428-4
Keywords (in Czech)
Regresní úhrada; odpovědnost státu za škodu; veřejná moc; sankce
Keywords in English
Regressive Compensation; State Liability for Damage; Public Power; Sanctions
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 31/3/2022 15:54, Mgr. Petra Georgala
V originále
Uplatnění regresní úhrady vůči konkrétní osobě, zpravidla úředníkovi státu, přichází v úvahu poté, co stát nahradil škodu způsobenou vydáním nezákonného rozhodnutí nebo nesprávným úředním postupem. Podstata regresních úhrad se ovšem od obecné odpovědnosti za škodu při výkonu veřejné moci zřetelně odlišuje. Zdá se, že zatímco u odpovědnosti za škodu primárně převládá její restituční funkce, v případě regresních úhrad je tato funkce oslabena a v popředí vystupuje spíše funkce sankční. V této souvislosti ovšem mohou vyvstávat některé otázky, zejména zda lze na uplatňování regresních úhrad pohlížet jako na sankci svého druhu, případně zda existují hlediska, která určují, kdy mají být regresní úhrady vymáhány a kdy nikoli. Cílem příspěvku je následující úvahy alespoň stručně přiblížit.
In English
The application of the regressive compensations against a specific person, usually a State official, comes into consideration after the State has provided compensation for damage caused by an unlawful decision or maladministration. However, the nature of regressive compensations is clearly different from general liability for damage in the exercise of public authority. While its restitution function predominantly prevails for liability for damage, it appears that in the case of regressive compensations this function is weakened and the sanction function is more prominent. In this context, however, some questions may arise, in particular whether the application of regressive compensations can be regarded as a sanction of its kind, or whether there are aspects that determine when regressive compensations should be enforced and when not. The aim of the paper is to at least briefly outline the following considerations