KAŠPAROVÁ, Irena. Skloňování vybraných forem domácího vzdělávání v Česku (aneb kdo v Česku potřebuje domácí vzdělávání) (Declination of Homeschooling in the Czech Republic : Who Needs Homeschooling in Czech?). In Yvona Kostelecká, Andrea Beláňová, David Hána, Irena Kašparová, Jakub Pivarč, Zuzana Svobodová. Domácí vzdělávání. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020, p. 15-34. ISBN 978-80-7603-187-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Skloňování vybraných forem domácího vzdělávání v Česku (aneb kdo v Česku potřebuje domácí vzdělávání)
Name (in English) Declination of Homeschooling in the Czech Republic : Who Needs Homeschooling in Czech?
Authors KAŠPAROVÁ, Irena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Praha, Domácí vzdělávání, p. 15-34, 20 pp. 2020.
Publisher Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50404 Antropology, ethnology
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14230/20:00116991
Organization unit Faculty of Social Studies
ISBN 978-80-7603-187-6
Keywords (in Czech) domácí vzdělávání; Česká republika, domácí škola
Keywords in English homeschool; home-education; Czech Republic; homeschooling
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Changed: 23/11/2020 09:05.
Abstract
Kapitola se zabývá stručnou genezí domácího vzdělávání v ČR a následně klíčovými principy moderní pedagogiky - rovností, svobodou a uniformitou - a to z perspektivy sociální antropologie, etiky a filozofie. Následuje krátké zamyšlení nad pěti základními pilíři funkčního domácího vzdělávání, jak vyplynulo autorce z dlouhodobého terénního výzkumu domácího vzdělávání v ČR. Závěrečná část textu se věnuje případovým studiím rodin, vzdělávajících své děti doma.
Abstract (in English)
The chapter offers a short genesis of homeschooling in the Czech Republic, as well as a short discussion about key principles of modern pedagogy, such as equity, freedom and uniformity, all from the perspective of social anthropology, ethics and philosophy. Five pillars of successful homeschooling follow, based upon the results of longitudinal study of the author among Czech homeschoolers. Last part of the text offers three homeschooling case studies.
PrintDisplayed: 24/8/2024 15:55