MUŽÍK, Vladislav and Petr VLČEK. 151 LET ČESKÉ TĚLESNÉ VÝCHOVY ANEB OD GYMNASTIKY K PARKOURU. In DISPORTARE 2020. 2020.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name 151 LET ČESKÉ TĚLESNÉ VÝCHOVY ANEB OD GYMNASTIKY K PARKOURU
Name in Czech 151 LET ČESKÉ TĚLESNÉ VÝCHOVY ANEB OD GYMNASTIKY K PARKOURU
Authors MUŽÍK, Vladislav and Petr VLČEK.
Edition DISPORTARE 2020, 2020.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) tělesná výchova; rámcové vzdělávací programy; revize kurikula; kongruence ve vzdělávání; životní styl
Keywords in English Physical Education; Framework Educational Programmes; Curriculum Review; Congruence in Education; Life Style
Tags International impact
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 29/3/2021 16:24.
Abstract
Příspěvek si klade za cíl navodit odbornou diskuzi o zaměření, cílech a vzdělávacím obsahu školní tělesné výchovy v České republice. Připomíná historické souvislosti a upozorňuje na aktuální nesoulad (porušenou kongruenci) ve vzdělávací linii, kterou tvoří rámcové vzdělávací programy, příprava učitelů tělesné výchovy, realizace tělesné výchovy na školách, výsledky učení žáků a uplatnění výsledků učení v životním stylu. Autoři apelují na nezbytnost zapojit se aktivně do probíhající revize rámcových vzdělávacích programů ve vzdělávací oblasti Člověk a zdraví a ve vzdělávacím oboru Tělesná výchova. Dosažení kongruence v procesu vzdělávání je významnou možností, jak zkvalitnit výuku tělesné výchovy, výsledky učení žáků i životní styl mladé populace. Kongruence ve vzdělávání může podpořit status oboru v očích veřejnosti i jeho konzistentní vnímání klíčovými aktéry vzdělávacího procesu v oblasti tělesné výchovy.
Abstract (in English)
The presentation goal is to open the professional discussion about concepts, goals and educational content of Physical Education in the Czech Republic. Underpinned by the historical context the authors point out the incongruence of the educational system made of the Framework Educational Programmes, future PE teacher training, implemented PE at schools, learning results of the pupils and the educational outcomes effects on their life style. The authors call for a serious and active engagement in the Framework Educational Programmes review concerning the comprehensive educational area Men and Health and the field of Physical Education. Congruence in educational process plays an important role in the quality of PE teaching, learning results of the pupils and the educational outcomes effects of young people and their life style. It can both support the status of the field among the society and provide its consistent perception of the key actors in field Physical Education.
Links
MUNI/A/0881/2019, interní kód MUName: Výzkum kurikula tělesné výchovy a výchovy ke zdraví pro předškolní a mladší školní věk
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 22/7/2024 09:22