V originále
Příspěvek problematizuje téma morálního statusu založeného na srovnávání biologických kritérií. V úvodu bude představena pracovní definice morálního statusu. Cíle příspěvku jsou dva: Zaprvé, prozkoumat, zda je vymezení formulované definicí přesné a zda (a jak) jej lze vylepšit. Vychodiskem pro toto zpřesnění (jež bude i poté provizorní) je pak naplnění druhého cíle. Tím je prozkoumání otázky, zda lze na to, zda má nějaká entita morální hodnotu a zájem hodný ochrany, odpovědět na základě prozkoumání jejích biologických vlastností chápaných v tom nejširším smyslu. Nebo šířeji, zda biologické mohutnosti mohou být východiskem pro stanovení normativity. Nejprve budou stručně představeny některé z možných přístupů ke stanovení morálního statusu, které jsou založeny na biologických kritériích. Následně bude provedeno jejich srovnání. Pozornost se přitom zaměří na srovnání koncepce McMahana a Jaworské s detailní analýzou její koncepce „vztahů rozvíjejících osobu“. Příspěvek podrobí kritice jednak tvrzení, že nejmenší děti mají kapacitu k tomu aktivně se zapojovat do procesu výchovy a vytvářet model činností dospělé osoby a ukáže, že celá koncepce je ve skutečnosti zvláštní formou argumentu z potenciality. V rámci srovnání s přístupem McMahana pak budou na konkrétních příkladech ukázány meze jeho přístupu, jež se sice na první pohled jeví jako kontradiktorický s prvně zmíněným, přesto se sám dostává do neřešitelných problémů i konfliktů s běžnou morální intuicí. Příspěvek v závěru provede shrnutí a ukáže, že vymezení morálního statusu na základě biologickcýh kritérií nelze věrohodně provést. Na základě tohoto navrhne úpravu pracovní definice morálního statusu.
In English
The lecture discusses the topic of moral status based on the comparison of biological criteria. In the introduction, a working definition of moral status will be presented. The aims of the paper are twofold: First, examine whether the definition formulated by the definition is precise and whether (and how) it can be improved. The starting point for this clarification (which will still be provisional) is the fulfillment of the second goal. That is examining whether it is possible to determine whether an entity has a moral value and an interest worthy of protection, to respond on the basis of an examination of its biological properties understood in the broadest sense. Or, more broadly, whether biological powers can be the basis for determining normativity. First, some of the possible approaches to determining moral status will be briefly introduced. Subsequently, their comparison will be performed. Attention will focus on comparing the concept of McMahan and Jaworska with a detailed analysis of its concept "Person rearing relationship". The lecture criticizes the claim that the youngest children have the capacity to actively participate in the educational process and to create a model of adult activities and shows that the whole concept is in fact a special form of argument from potentiality. Within a comparison with McMahan's approach will then show the limits of his approach on concrete examples, which, at first sight, appears to be adversarial with the former, nevertheless gets into unsolvable problems and conflicts with common moral intuition. The lecture concludes with a summary and shows that the definition of moral status on the basis of biological criteria cannot be reliably implemented. Based on this, it proposes to modify the working definition of the moral status.