k 2020

Specifika vzdělávání žáků se sluchovým postižením v inkluzivním prostředí běžné základní školy

ŠTIBRÁNYIOVÁ, Marína

Basic information

Original name

Specifika vzdělávání žáků se sluchovým postižením v inkluzivním prostředí běžné základní školy

Edition

XIV. ročník konference studentů doktorského studijního programu speciální pedagogika - Školní a sociální inkluze osob se zdravotním postižením 2020, 2020

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

inkluzivní vzdělávání, dítě se sluchovým postižením

Keywords in English

inclusive education, children with hearing impairment,
Změněno: 24/3/2021 15:15, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Žák se sluchovým postižením v prostředí běžné základní školy může čelit celé řadě výzev. Tyto výzvy jsou spojeny jak s vnějšími tak vnitřními faktory, které na žáka působí a mohou ovlivňovat jeho úspěšnou cestu v rozvoji vzdělávacího i osobnostního potenciálu. Nelze nabídnout jednotný návod na to, jak vzdělávat dítě se sluchovým postižením. Lze však poukázat na specifika ve vzdělávacím procesu související s důsledky sluchového postižení, které dítě v různé míře ovlivňují. Znalost specifik ve vzdělávacím procesu žáka se sluchovým postižením umožňuje pedagogickým pracovníkům (učitel, asistent pedagoga, vychovatel v družině, volnočasový pedagog) užívat takové komunikační strategie a formu výuky, které pomohou vytvořit podnětné vzdělávací prostředí. Hlavní část výzkumu je věnována popisu vzdělávacího prostředí a definování vzdělávacích specifik u žáka se sluchovým postižením, který je na prvním stupni základní školy běžného vzdělávacího proudu. Dílčí část výzkumu využívá nabyté poznatky k tvorbě diagnostického materiálu, který doplní pedagogickou diagnostiku žáka se sluchovým postižením. Diagnostický materiál pomůže pedagogickým pracovníkům průběžně vyhodnocovat oblasti ovlivněny sluchovým postižením a proměňovat formu výchovně vzdělávacího procesu ve prospěch žáka.

Links

MUNI/B/1299/2019, interní kód MU
Name: Rozvoj metodologických a prezentačních dovedností doktorských studentů zaměřujících se na výzkum inkluze
Investor: Masaryk University, Category B