Detailed Information on Publication Record
2020
Specifika vzdělávání žáků se sluchovým postižením v inkluzivním prostředí běžné základní školy
ŠTIBRÁNYIOVÁ, MarínaBasic information
Original name
Specifika vzdělávání žáků se sluchovým postižením v inkluzivním prostředí běžné základní školy
Authors
Edition
XIV. ročník konference studentů doktorského studijního programu speciální pedagogika - Školní a sociální inkluze osob se zdravotním postižením 2020, 2020
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
50302 Education, special
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
inkluzivní vzdělávání, dítě se sluchovým postižením
Keywords in English
inclusive education, children with hearing impairment,
Změněno: 24/3/2021 15:15, Dana Nesnídalová
Abstract
V originále
Žák se sluchovým postižením v prostředí běžné základní školy může čelit celé řadě výzev. Tyto výzvy jsou spojeny jak s vnějšími tak vnitřními faktory, které na žáka působí a mohou ovlivňovat jeho úspěšnou cestu v rozvoji vzdělávacího i osobnostního potenciálu. Nelze nabídnout jednotný návod na to, jak vzdělávat dítě se sluchovým postižením. Lze však poukázat na specifika ve vzdělávacím procesu související s důsledky sluchového postižení, které dítě v různé míře ovlivňují. Znalost specifik ve vzdělávacím procesu žáka se sluchovým postižením umožňuje pedagogickým pracovníkům (učitel, asistent pedagoga, vychovatel v družině, volnočasový pedagog) užívat takové komunikační strategie a formu výuky, které pomohou vytvořit podnětné vzdělávací prostředí. Hlavní část výzkumu je věnována popisu vzdělávacího prostředí a definování vzdělávacích specifik u žáka se sluchovým postižením, který je na prvním stupni základní školy běžného vzdělávacího proudu. Dílčí část výzkumu využívá nabyté poznatky k tvorbě diagnostického materiálu, který doplní pedagogickou diagnostiku žáka se sluchovým postižením. Diagnostický materiál pomůže pedagogickým pracovníkům průběžně vyhodnocovat oblasti ovlivněny sluchovým postižením a proměňovat formu výchovně vzdělávacího procesu ve prospěch žáka.
Links
MUNI/B/1299/2019, interní kód MU |
|