ŠTIBRÁNYIOVÁ, Marína. Specifika vzdělávání žáků se sluchovým postižením v inkluzivním prostředí běžné základní školy. In XIV. ročník konference studentů doktorského studijního programu speciální pedagogika - Školní a sociální inkluze osob se zdravotním postižením 2020. 2020.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Specifika vzdělávání žáků se sluchovým postižením v inkluzivním prostředí běžné základní školy
Authors ŠTIBRÁNYIOVÁ, Marína.
Edition XIV. ročník konference studentů doktorského studijního programu speciální pedagogika - Školní a sociální inkluze osob se zdravotním postižením 2020, 2020.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50302 Education, special
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) inkluzivní vzdělávání, dítě se sluchovým postižením
Keywords in English inclusive education, children with hearing impairment,
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 24/3/2021 15:15.
Abstract
Žák se sluchovým postižením v prostředí běžné základní školy může čelit celé řadě výzev. Tyto výzvy jsou spojeny jak s vnějšími tak vnitřními faktory, které na žáka působí a mohou ovlivňovat jeho úspěšnou cestu v rozvoji vzdělávacího i osobnostního potenciálu. Nelze nabídnout jednotný návod na to, jak vzdělávat dítě se sluchovým postižením. Lze však poukázat na specifika ve vzdělávacím procesu související s důsledky sluchového postižení, které dítě v různé míře ovlivňují. Znalost specifik ve vzdělávacím procesu žáka se sluchovým postižením umožňuje pedagogickým pracovníkům (učitel, asistent pedagoga, vychovatel v družině, volnočasový pedagog) užívat takové komunikační strategie a formu výuky, které pomohou vytvořit podnětné vzdělávací prostředí. Hlavní část výzkumu je věnována popisu vzdělávacího prostředí a definování vzdělávacích specifik u žáka se sluchovým postižením, který je na prvním stupni základní školy běžného vzdělávacího proudu. Dílčí část výzkumu využívá nabyté poznatky k tvorbě diagnostického materiálu, který doplní pedagogickou diagnostiku žáka se sluchovým postižením. Diagnostický materiál pomůže pedagogickým pracovníkům průběžně vyhodnocovat oblasti ovlivněny sluchovým postižením a proměňovat formu výchovně vzdělávacího procesu ve prospěch žáka.
Links
MUNI/B/1299/2019, interní kód MUName: Rozvoj metodologických a prezentačních dovedností doktorských studentů zaměřujících se na výzkum inkluze
Investor: Masaryk University, Category B
PrintDisplayed: 6/10/2024 22:21