NOVÁKOVÁ, Eva and Kristýna NOVÁKOVÁ. K tvorbě profesního portfolia budoucích učitelů mateřských škol: aktivity rozvíjející matematickou pregramotnost (Contribution to creation of professional portfolio of prospective kindergarten teachers: activities developing mathematical pre-literacy). Elementary Mathematics Education Journal. Olomouc: PdF UP, 2020, vol. 2, No 1, p. 35-45. ISSN 2694-8133.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name K tvorbě profesního portfolia budoucích učitelů mateřských škol: aktivity rozvíjející matematickou pregramotnost
Name (in English) Contribution to creation of professional portfolio of prospective kindergarten teachers: activities developing mathematical pre-literacy
Authors NOVÁKOVÁ, Eva and Kristýna NOVÁKOVÁ.
Edition Elementary Mathematics Education Journal, Olomouc, PdF UP, 2020, 2694-8133.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) portfolio, reflexe, profesní kompetence učitelů mateřských škol, matematická pregramotnost
Keywords in English portfolio; reflection; professional competence of kindergarten teachers; mathematical pre-literacy
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 7/4/2021 14:50.
Abstract
Cílem kvalitativně orientovaného výzkumu bylo analyzovat soubor zpracovaných aktivit vhodných k zařazení do profesního portfolia z pohledu využití jeho potencionálu k rozvoji matematické pregramotnosti dětí. Výzkum byl realizován metodou hospitačního videozáznamu na třech mateřských školách v brněnském regionu skupinou studentek učitelství pro mateřské školy na Pedagogické fakultě MU v akademickém roce 2018/19. Ukázalo se, že i ve zdánlivě jednoduše zkonstruovaných úlohách inspirovaných literárním textem lze při pečlivé přípravě a po její důkladné reflexi s využitím metodiky AAA (anotace – analýza – alterace) rozpoznat a využít řadu podnětů pro rozvíjení dětských dispozic.
Abstract (in English)
The aim of the qualitative research was to analyze a set of realized activities considered appropriate for inclusion in professional portfolio from the perspective of its potential for developing mathematical pre-literacy of children. The research was realized based on video recordings from three kindergartens in Brno region and elaborated by a group of prospective kindergarten teachers, students of the Faculty of Education of Masaryk University in the academic year 2018/2019. The outcomes of the research proved that even seemingly simple tasks inspired by a literary text may be utilized for identification and application of stimulus for development of children’s dispositions, when approached thoroughly using the AAA methodology (annotation – analysis – alteration).
PrintDisplayed: 19/7/2024 12:27