D 2020

Nejstarší lžidimitrijovská dramata v západní Evropě a vliv náboženství na jejich uchopení

DUPALOVÁ, Zuzana

Basic information

Original name

Nejstarší lžidimitrijovská dramata v západní Evropě a vliv náboženství na jejich uchopení

Name (in English)

The Earliest False-Dmitry Plays in Western Europe and the Influence of Religion on Understanding Them

Authors

DUPALOVÁ, Zuzana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Brno, Mladá slavistika V : slavistická badatelská dílna, p. 21-32, 12 pp. 2020

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

60206 Specific literatures

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/20:00117094

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-210-9703-2

Keywords in English

false Dmitry I; Pseudo-Demetrius I; the Pseudo-Demetrius theme plays; the pretender; Lope de Vega; John Fletcher

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 18/3/2021 09:11, Mgr. Igor Hlaváč

Abstract

V originále

Předložená studie se zabývá stručným popisem vybraných lžidimitrijovských dramat (tj. dramat, jejichž děj zobrazuje některou kapitolu ze života samozvance Lžidimitrije I.) napsaných v západní Evropě, konkrétně v Itálii, Španělsku a Anglii, přibližně do konce období baroka. Kromě výkladu vybraných her se práce věnuje také pramenům, které dramatici pro seznámení se s kýženou látkou studovali a jež hrály zásadní roli při formování pohledu autora na dané téma a postavu Lžiimitrije. V neposlední řadě je zde nadnesena otázka vlivu náboženské příslušnosti autora na vnímání (Lži)Dimitrije – zásadní roli při formování pohledu na tuto postavu sehrály jezuitské prameny, ze kterých čerpali především autoři katolických zemí (zde z Itálie a Španělska), oproti tomu v protestantské Anglii byla široce dostupná řada cestopisů a postřehů od osob, které v Moskvě pobývaly, což vedlo k odlišnému přístupu dramatiků k látce.

In English

The study deals with a brief description of some of the False Dmitry plays (i.e., plays with a plot that describes a part of the life of the first False Dmitry, or Dmitry Samozvanets) written in Western Europe—specifically in Italy, Spain and England—before the end of the Baroque period. Apart from the selected plays and their interpretations, the paper also focuses on various sources studied by the playwrights to get to know the theme and figure of the False Dmitry. Last but not least, the paper focuses on the authors’ religions and any potential impact their religious affiliations may have had on forming the authors’ views of (the False) Dmitry. A major role was played by Jesuit sources, which were studied predominantly by authors from Catholic countries (Italy and Spain), whereas in England, which was Protestant, various travelogues and information from people who had been to Moscow were available, which resulted in a different approach to the theme by the playwrights.

Links

MUNI/A/0900/2019, interní kód MU
Name: Slavistická badatelská dílna
Investor: Masaryk University, Category A