a 2020

151 let české tělesné výchovy aneb od gymnastiky k parkouru

MUŽÍK, Vladislav and Petr VLČEK

Basic information

Original name

151 let české tělesné výchovy aneb od gymnastiky k parkouru

Name in Czech

151 let české tělesné výchovy aneb od gymnastiky k parkouru

Name (in English)

151 years of the czech physical education, in other word „from gymnastics to the parkour”

Authors

MUŽÍK, Vladislav and Petr VLČEK

Edition

Disportare 2020, 2020

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Konferenční abstrakt

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7394-830-6

Keywords (in Czech)

tělesná výchova; rámcové vzdělávací programy; revize kurikula; kongruence ve vzdělávání; životní styl

Keywords in English

physical education; framework educational programmes; curriculum review; congruence in education; life style

Tags

International impact
Změněno: 30/4/2021 12:51, doc. PhDr. Mgr. Petr Vlček, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek si klade za cíl navodit odbornou diskuzi o zaměření, cílech a vzdělávacím obsahu školní tělesné výchovy v České republice. Připomíná historické souvislosti a upozorňuje na aktuální nesoulad (porušenou kongruenci) ve vzdělávací linii, kterou tvoří rámcové vzdělávací programy, příprava učitelů tělesné výchovy, realizace tělesné výchovy na školách, výsledky učení žáků a uplatnění výsledků učení v životním stylu. Autoři apelují na nezbytnost zapojit se aktivně do probíhající revize rámcových vzdělávacích programů ve vzdělávací oblasti Člověk a zdraví a ve vzdělávacím oboru Tělesná výchova. Dosažení kongruence v procesu vzdělávání je významnou možností, jak zkvalitnit výuku tělesné výchovy, výsledky učení žáků i životní styl mladé populace. Kongruence ve vzdělávání může podpořit status oboru v očích veřejnosti i jeho konzistentní vnímání klíčovými aktéry vzdělávacího procesu v oblasti tělesné výchovy.

In English

The presentation goal is to open the professional discussion about concepts, goals and educational content of Physical Education in the Czech Republic. Underpinned by the historical context the authors point out the incongruence of the educational system made of the Framework Educational Programmes, future PE teacher training, implemented PE at schools, learning results of the pupils and the educational outcomes effects on their life style. The authors call for a serious and active engagement in the Framework Educational Programmes review concerning the comprehensive educational area Men and Health and the field of Physical Education. Congruence in educational process plays an important role in the quality of PE teaching, learning results of the pupils and the educational outcomes effects of young people and their life style. It can both support the status of the field among the society and provide its consistent perception of the key actors in field Physical Education.

Links

MUNI/A/0881/2019, interní kód MU
Name: Výzkum kurikula tělesné výchovy a výchovy ke zdraví pro předškolní a mladší školní věk
Investor: Masaryk University, Category A