Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@proceedings{1704497, author = {Kulhánková, Markéta}, booktitle = {Dílna diachronní naratologie II: Narativní a textová koherence: absence, latence, (ne)samozřejmost}, keywords = {Byzantine narrative; episodic narrative; plot logic; meaning logic}, language = {cze}, title = {Prostředky k dosažení narativní koherence v byzantském eposu Digenis Akritis}, url = {http://www.ucl.cas.cz/cs/aktuality/2948-ddn2}, year = {2020} }
TY - CONF ID - 1704497 AU - Kulhánková, Markéta PY - 2020 TI - Prostředky k dosažení narativní koherence v byzantském eposu Digenis Akritis KW - Byzantine narrative KW - episodic narrative KW - plot logic KW - meaning logic UR - http://www.ucl.cas.cz/cs/aktuality/2948-ddn2 N2 - Stejně jako většina byzantských veršovaných vyprávění, ať vysokého nebo nižšího stylu, je D. A. charakteristický epizodičností a popřením aristotelského epického ideálu v mnoha směrech: velmi rozdílná délka jednotlivých knih na první pohled nedává žádný smysl, epos se rozpadá na dvě části značně rozdílného charakteru, modernímu čtenáři se často zdá, že se motivy a zápletky nadbytečně opakují, přechody mezi jednotlivými epizodami jsou nečekané a nevěrohodné apod. Pro středověkého recipienta držely text pohromadě a dávaly mu smysl jako celku jiné prvky než pro recipienta moderního (či antického). Kromě formálních prostředků (verš, formule, různé typy paralelismu) jsou to například různé formy opakování a zdůrazňování hlavních témat (užití signálních slov, mluvících jmen, intertextových aluzí), opakování a variování motivů nebo rafinovaná práce s geografickými jmény podporující plauzibilitu narativního světa. Pokusím se prezentovat výrazné (a tedy přesvědčivé) příklady užití těchto prostředků a také s jejich pomocí vysvětlit některé zdánlivé nesrovnalosti a podivnosti textu. ER -
KULHÁNKOVÁ, Markéta. Prostředky k dosažení narativní koherence v byzantském eposu Digenis Akritis (Ways of gaining the narrative coherence in the Byzantine epis Digenis Akritis). In \textit{Dílna diachronní naratologie II: Narativní a textová koherence: absence, latence, (ne)samozřejmost}. 2020.
|