Detailed Information on Publication Record
2020
Professional standards in museum pedagogy in the international context
JAGOŠOVÁ, LucieBasic information
Original name
Professional standards in museum pedagogy in the international context
Name in Czech
Profesní standardy v muzejní pedagogice v mezinárodním kontextu
Authors
JAGOŠOVÁ, Lucie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Muzeológia a kultúrne dedičstvo, 2020, 1339-2204
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
60500 6.5 Other Humanities and the Arts
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/20:00117263
Organization unit
Faculty of Arts
UT WoS
000596765400003
Keywords (in Czech)
profesní standardy; muzejní pedagog; muzejní profese; muzejní pedagogika
Keywords in English
professional standards; museum pedagogue; museum work; museum pedagogy
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 10/3/2021 21:03, Mgr. Zuzana Matulíková
V originále
Professional standards of museum work are defined by the clearly formulated International Council of Museums (ICOM) Code of Ethics and by the activity of professional organisations on both national and international levels. The goal to establish the general requirements for the education of museum workers was mainly pursued by the ICOM and some of its committees. Since museum pedagogy has developed into an independent discipline and museum pedagogue (educator) has became a full-value profession, the specialised commissions within individual professional organisations and the efforts of individual researchers have helped to gradually transform these general requirements into specific standards of museum pedagogy. These standards reflect both the scope of activities and necessary competencies of museum pedagogues, and the expected quality of education practice in museums (best practice). The varied views of professional standards for museum pedagogues in the international context represent a source of inspiration in the sphere of Czech museum pedagogy, which is undergoing a dynamic development in several areas of its activities (educational practice, consolidated legislative position) and gradually formulating its own professional standards.
In Czech
K uchopení profesních standardů muzejní práce přispívá vedle formulace etického kodexu ICOM také činnost profesních organizací, a to na úrovni mezinárodní i národních. Na snahách o nastavení obecných požadavků na vzdělání muzejníků obecně se podílela především mezinárodní rada muzeí ICOM a některé její komise. S rozvojem muzejní pedagogiky jako oboru a muzejního pedagoga jako svébytné profese se postupně z obecných požadavků generují, za výrazného přispění odborných komisí v rámci profesních organizací a úsilím konkrétních badatelů, specifické standardy v muzejní pedagogice. Ty odrážejí jak pracovní náplň a nezbytné kompetence muzejních pedagogů, tak i reflexi očekávané kvality edukační praxe v muzeu (dobrá praxe). Různorodé náhledy na profesní standardy pro muzejní pedagogy v mezinárodním kontextu představují inspirační zdroj pro prostředí české muzejní pedagogiky, která vedle dynamického rozvoje v jiných oblastech své působnosti (edukační praxe, ukotvení pozice v legislativě) k formulaci vlastních profesních standardů teprve pozvolna směřuje.
Links
MUNI/A/0839/2019, interní kód MU |
|