RYSOVÁ, Kateřina. Cizojazyčné prvky v současné ruské internetové reklamě (v oblasti vzdělávání) (Foreign Features in Current Russian Online Advertising (in Education)). Philologia Rossica. Hradec Králové: Pedagogická fakulta Univerzita Hradec Králové, 2020, vol. 2020, No 2, p. 79-89. ISSN 2694-8826.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Cizojazyčné prvky v současné ruské internetové reklamě (v oblasti vzdělávání)
Name (in English) Foreign Features in Current Russian Online Advertising (in Education)
Authors RYSOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Philologia Rossica, Hradec Králové, Pedagogická fakulta Univerzita Hradec Králové, 2020, 2694-8826.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60202 Specific languages
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/20:00117266
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) online reklama; ruská reklama; vzdělávání; přejaté slovo; slovní zásoba; internacionalizmus; anglicizmus
Keywords in English online advertising; Russian advertising; Education; loanword; vocabulary; internationalism; anglicism
Tags RIV - zkontrolováno, rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Pavel Pilch, Ph.D., učo 216028. Changed: 15/2/2021 10:35.
Abstract
V současné době se v ruštině objevuje silná tendence k internacionalizaci jazyka, která se projevuje i v jazyce současné ruské internetové reklamy. Příspěvek se zaměřuje na cizojazyčné prvky, které představují jeden z projevů internacionalizace, v jazyce ruských reklamních textů z oblasti vzdělávání. Věnuje se analýze lexikální složky ruské reklamy (s důrazem na řecko-latinské internacionalizmy, anglicizmy, případně amerikanizmy) a zkoumá roli cizojazyčných elementů v současných ruských reklamních textech. Tyto prvky jsou ovlivněny především specifiky internetového prostředí a reklamy ve sféře vzdělávání. Přejímání celých lexikálních jednotek i jednotlivých cizojazyčných komponentů, které se využívají při slovotvorbě, poukazuje na silný vliv cizích jazyků v současné ruské online reklamě v oblasti vzdělávání.
Abstract (in English)
There is strong tendency to internationalizing current Russian language that manifests itself also in current Russian online advertising. The article concentrates on the foreign features in advertising texts. It analyses lexical components of Russian advertisements (focusing on Greek-Latin internationalisms and anglicisms, or americanisms) and the role of the foreign features in current Russian advertising, especially in view of the specifics of online setting and advertisement in the field of Education. The foreign features include not only loanwords adopted wholly from different languages, but also foreign components, used for word-formation of new vocabulary.
Links
MUNI/A/0900/2019, interní kód MUName: Slavistická badatelská dílna
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 24/4/2024 14:44