MUCHA, Ján, Jiří MEKYSKA, Zoltán GALÁŽ, Marcos FAUNDEZ-ZANUY, Vojtěch ZVONČÁK, Katarína ŠAFÁROVÁ, Tomáš URBÁNEK, Jana Marie HAVIGEROVÁ, Jiřina BEDNÁŘOVÁ a Zdeněk SMÉKAL. Analysis of Various Fractional Order Derivatives Approaches in Assessment of Graphomotor Difficulties. IEEE Access. USA: IEEE Xplore Digital Library, 2020, roč. 8, prosinec, s. 1-11. ISSN 2169-3536. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1109/ACCESS.2020.3042591.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Analysis of Various Fractional Order Derivatives Approaches in Assessment of Graphomotor Difficulties
Autoři MUCHA, Ján (703 Slovensko, garant), Jiří MEKYSKA (203 Česká republika), Zoltán GALÁŽ (703 Slovensko), Marcos FAUNDEZ-ZANUY (724 Španělsko), Vojtěch ZVONČÁK (203 Česká republika), Katarína ŠAFÁROVÁ (703 Slovensko, domácí), Tomáš URBÁNEK (203 Česká republika, domácí), Jana Marie HAVIGEROVÁ (203 Česká republika, domácí), Jiřina BEDNÁŘOVÁ (203 Česká republika) a Zdeněk SMÉKAL (203 Česká republika).
Vydání IEEE Access, USA, IEEE Xplore Digital Library, 2020, 2169-3536.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50102 Psychology, special ;
Stát vydavatele Spojené státy
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL URL
Impakt faktor Impact factor: 3.367
Kód RIV RIV/00216224:14210/20:00114562
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.1109/ACCESS.2020.3042591
UT WoS 000598238200001
Klíčová slova anglicky fractional calculus; fractional order derivatives; graphomotor difficulties; graphonomics; online handwriting
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Změněno: 22. 4. 2021 10:38.
Anotace
Graphomotor disabilities (GD) are present in up to 30% of school-aged children and are associated with several symptoms in the field of kinematics. Although the basic kinematic features such as velocity, acceleration, and jerk were proved to effectively quantify these symptoms, a recent body of research identified that the theory of fractional calculus can be used to even improve the objective GD assessment. The goal of this study is to extend the current knowledge in this field and explore the abilities of several fractional order derivatives (FD) approximations to estimate the severity of GD in the children population. We enrolled 85 children attending the 3rd and 4th grade of primary school, who performed a combined loop task on a digitizing tablet. Their performance was rated by psychologists and the online handwriting signals were parametrised by kinematic features utilising three FD approximations: Grünwald-Letnikov’s, Riemann–Liouville’s, and Caputo’s. In this study, we showed the differences across the employed FD approaches for the same kinematic handwriting features and their potential in GD analysis. The results suggest that the Riemann-Liouville’s approximation in the field of quantitative GD analysis outperforms the other ones. Using this approach, we were able to estimate the overall score with a low error of 0.65 points, while the scale range is 4. In fact, the psychologists tend to make the error even higher.
Návaznosti
GA18-16835S, projekt VaVNázev: Výzkum pokročilých metod diagnózy a hodnocení vývojové dysgrafie založených na kvantitativní analýze online písma a kresby (Akronym: DiagnosisDysgraphia)
Investor: Grantová agentura ČR, Výzkum pokročilých metod diagnózy a hodnocení vývojové dysgrafie založených na kvantitativní analýze online písma a kresby
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 19:36