ZÍTKOVÁ, Jitka. Teorie výuky literatury v historické perspektivě (Theory of teaching literature in the historical perspective). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita. 313 pp. ISBN 978-80-210-9629-5. 2020.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Teorie výuky literatury v historické perspektivě
Name in Czech Teorie výuky literatury v historické perspektivě
Name (in English) Theory of teaching literature in the historical perspective
Authors ZÍTKOVÁ, Jitka.
Edition 1. vyd. Brno, 313 pp. 2020.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
ISBN 978-80-210-9629-5
Keywords (in Czech) teorie výuky literatury; 2. polovina 20. století; cíle, obsah a metody výuky literatury; interpretace uměleckého textu; historicko-srovnávací analýza; analýza a deskripce; komparace; kurikulum; literárněvýchovná teorie; estetickovýchovná teorie; literární věda; hlavní tendence v pojetí didaktických kategorií
Keywords in English the theory of teaching literature; the second half of the 20th century; the aims, content and methods of teaching literature; the method of didactic interpretation; historical and comparative analysis; the analysis and description; comparison; curriculum; literary-educational theory; the aesthetic-educational theory; literary science; the main tendencies in the concepts of the individual didactic categories
Tags Munipress
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Radka Vyskočilová, učo 2368. Changed: 17/12/2020 12:08.
Abstract
Publikace mapuje vývoj teorie výuky literatury ve 2. polovině 20. století. V centru pozornosti stojí tři základní didaktické kategorie (cíle, obsah a metody výuky literatury) a dále otázka interpretace textu. V souladu s tím je publikace rozdělena do čtyř základních částí. První kapitoly každé z částí mají charakter komentované chronologické bibliografie, a to vždy ve vztahu ke sledované didaktické kategorii. Druhá kapitola každé ze čtyř částí obsahuje výsledky komparační fáze výzkumu, tedy nalezené shody a rozdíly koncepcí, formulování hlavních tendencí v pojetí jednotlivých kategorií, a to v linii kurikulární, linii literárněvýchovné teorie a estetickovýchovné teorie. V části zabývající se didaktickou interpretací jsou hlavní tendence sledovány v linii literárněvýchovné a literárněvědné.
Abstract (in English)
The publication deals with the changes of the theory of teaching literature in the second half of the 20th century. The author pays attention to the three basic spheres of didactics (aims, content and methods) and to the interpretation of artistic texts. Therefore the publication is divided in four main chapters. The first part of each chapter contains the detailed thematic bibliography with the narrations in chronological order. The second part of each chapter presents the comparative research results, the correspondences and differences between conceptions. The main tendencies are given from three points of view (curriculum, the theory of teaching literature and aesthetic education) in most spheres. In the sphere of text interpretation the viewpoints of literary education and literary science are used.
PrintDisplayed: 29/3/2024 07:09