Detailed Information on Publication Record
2020
Analýza komunikačních schopností v českém jazyce u bilingvních dětí předškolního věku
HOŠŤÁLKOVÁ, MarieBasic information
Original name
Analýza komunikačních schopností v českém jazyce u bilingvních dětí předškolního věku
Name in Czech
Analýza komunikačních schopností v českém jazyce u bilingvních dětí předškolního věku
Name (in English)
Analysis of Czech vocabulary development of bilingual children of preschool age
Authors
HOŠŤÁLKOVÁ, Marie
Edition
XIV. ročník konference studentů doktorského studijního programu speciální pedagogika - Školní a sociální inkluze osob se zdravotním postižením 2020, 2020
Other information
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
bilingvismus, jazyk, předškolní věk, test, bilingvní děti, monolingvní děti, lexikální složka, pragmatická složka, vývoj
Keywords in English
bilingualism; language; preschool age; test; bilingual children; monolingual children; lexical level; pragmatics; development
Změněno: 24/3/2021 11:35, Dana Nesnídalová
V originále
Ačkoliv bilingvní žáci běžně navštěvují mateřské školy s češtinou jako hlavním dorozumívacím jazykem, bilingvní dítě je v našem školství často považováno za žáka, který vyžaduje nutnou podporu ze strany učitelů, aby ve školním systému uspěl. Ze strany učitelů také mnohdy přetrvává nedůvěra k samotnému bilingvismus a bilingvní výchově, která souvisí i s nedostatkem české odborné literatury na toto téma. Při pracovní stáži v USA jsem měla možnost seznámit se s pohledem amerických učitelů na bilingvismus a porovnat přístup k bilingvním dětem v americkém předškolním vzdělávání. Tyto poznatky ovlivnily přístup k mému doktorskému výzkumu a pozměnily výzkumné cíle práce. Aktuálně je metodologická část přepracovávána, aby byly možné sběr dat realizovat i na jaře 2021, jelikož původní výzkumný záměr nebylo možné zpracovat v době koronavirové pandemie.
In Czech
Although bilingual pupils attend kindergartens with Czech as the primary language of communication, a bilingual child is often seen as a pupil who needs constant support from teachers to succeed in the school system. Teachers also often distrust bilingualism and bilingual education itself, which is also related to the lack of Czech professional literature on this topic. During an internship in the USA, I had the opportunity to get acquainted with the view of American teachers on bilingualism and compare the approach to bilingual children in American preschool education. These findings inspired my doctoral research and developed the research goals of the work. Currently, the methodological part is being reworked to be possible carrying out data collection in the spring of 2021, as the original research plan could not be processed during the coronavirus pandemic.
Links
MUNI/B/1299/2019, interní kód MU |
|