Detailed Information on Publication Record
2020
Hra o Robotech jako Čapkův test lidskosti
HORÁKOVÁ, JanaBasic information
Original name
Hra o Robotech jako Čapkův test lidskosti
Name (in English)
Play about Robots as Čapek's Test of Humanity
Authors
HORÁKOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Praha, Robot 100 : Sto rozumů, p. 106-111, 6 pp. 2020
Publisher
VŠCHT Praha
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
60405 Studies on Film, Radio and Television
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14210/20:00117502
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-7592-062-1
Keywords (in Czech)
Karel Čapek; R.U.R.; 100 let; imitační hra; test lidskosti
Keywords in English
Karel Čapek; R.U.R.; 100 anniversary; imitation game; test of humanity
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 13/4/2021 13:24, Mgr. Zuzana Matulíková
V originále
Interpreti Čapkovy hry o Robotech o ní obvykle uvažují jako o moderní verzi mýtu o stvoření člověka, převyprávěném do podoby dobrodružného příběhu s prvky vědecké fantastiky. Tento pohled je zcela legitimní a asi nejlépe koresponduje s příběhy o robotech stvořenými populární kulturou, stejně jako s roboty vznikajícími ve vědeckých a technických laboratořích. V příspěvku je představen opomíjený pohled na Čapkova Robota z hlediska teatrologie. Nejdříve jsou shrnuta historická fakta vztahující se ke světové premiéře hry R.U.R., Rossum’s Universal Robots a následně se zaměřujeme na intepretaci Robota jako divadelní znak. Mediálně specifická interpretace Robota jako dramatické postavy je podle našeho názoru klíčem k pochopení základního tématu hry, jímž je epistemologická nejistota tváří v tvář umělému člověku, kterou Čapek evokuje prostřednictvím rozehrání imitační hry člověk–stroj zahrnující nejen prostor jeviště, ale i hlediště.
In English
The interpreters of Čapek's play about Robots usually think of it as a modern version of the myth of the creation of man, retold into the form of an adventure story with elements of science fiction. This view is completely legitimate and probably the best corresponds with stories about robots created by popular culture, as well as with robots created in scientific and technical laboratories. This article presents a neglected view of Čapek's Robot, which is elaborates on a point of view of theatrology. First, the historical facts related to the world premiere of R.U.R., Rossum’s Universal Robots are summarized, and then we focus on the interpretation of the Robot as a theatrical sign. In our opinion, the media-specific interpretation of Robot as a dramatic character is the key to understanding the core theme of the play, which is the epistemological uncertainty face to face to an artificial man, which Čapek evokes by playing a human-machine imitation game, which involves not only the stage but also the auditorium.
Links
MUNI/A/0887/2019, interní kód MU |
|