HORÁKOVÁ, Jana. Hra o Robotech jako Čapkův test lidskosti. In Čejková, Jitka. Robot 100 : Sto rozumů. 1. vyd. Praha: VŠCHT Praha. s. 106-111. ISBN 978-80-7592-062-1. 2020.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Hra o Robotech jako Čapkův test lidskosti
Název anglicky Play about Robots as Čapek's Test of Humanity
Autoři HORÁKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Praha, Robot 100 : Sto rozumů, od s. 106-111, 6 s. 2020.
Nakladatel VŠCHT Praha
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 60405 Studies on Film, Radio and Television
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14210/20:00117502
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-7592-062-1
Klíčová slova česky Karel Čapek; R.U.R.; 100 let; imitační hra; test lidskosti
Klíčová slova anglicky Karel Čapek; R.U.R.; 100 anniversary; imitation game; test of humanity
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Změněno: 13. 4. 2021 13:24.
Anotace
Interpreti Čapkovy hry o Robotech o ní obvykle uvažují jako o moderní verzi mýtu o stvoření člověka, převyprávěném do podoby dobrodružného příběhu s prvky vědecké fantastiky. Tento pohled je zcela legitimní a asi nejlépe koresponduje s příběhy o robotech stvořenými populární kulturou, stejně jako s roboty vznikajícími ve vědeckých a technických laboratořích. V příspěvku je představen opomíjený pohled na Čapkova Robota z hlediska teatrologie. Nejdříve jsou shrnuta historická fakta vztahující se ke světové premiéře hry R.U.R., Rossum’s Universal Robots a následně se zaměřujeme na intepretaci Robota jako divadelní znak. Mediálně specifická interpretace Robota jako dramatické postavy je podle našeho názoru klíčem k pochopení základního tématu hry, jímž je epistemologická nejistota tváří v tvář umělému člověku, kterou Čapek evokuje prostřednictvím rozehrání imitační hry člověk–stroj zahrnující nejen prostor jeviště, ale i hlediště.
Anotace anglicky
The interpreters of Čapek's play about Robots usually think of it as a modern version of the myth of the creation of man, retold into the form of an adventure story with elements of science fiction. This view is completely legitimate and probably the best corresponds with stories about robots created by popular culture, as well as with robots created in scientific and technical laboratories. This article presents a neglected view of Čapek's Robot, which is elaborates on a point of view of theatrology. First, the historical facts related to the world premiere of R.U.R., Rossum’s Universal Robots are summarized, and then we focus on the interpretation of the Robot as a theatrical sign. In our opinion, the media-specific interpretation of Robot as a dramatic character is the key to understanding the core theme of the play, which is the epistemological uncertainty face to face to an artificial man, which Čapek evokes by playing a human-machine imitation game, which involves not only the stage but also the auditorium.
Návaznosti
MUNI/A/0887/2019, interní kód MUNázev: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část VII.
Investor: Masarykova univerzita, Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část VII., DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 16. 4. 2024 23:44