ŠVÁBENSKÝ, Valdemar, Pavel ČELEDA, Jan VYKOPAL a Silvia BRIŠÁKOVÁ. Cybersecurity Knowledge and Skills Taught in Capture the Flag Challenges. Computers & Security. Elsevier, 2021, roč. 102, č. 102154, s. 1-14. ISSN 0167-4048. doi:10.1016/j.cose.2020.102154.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Cybersecurity Knowledge and Skills Taught in Capture the Flag Challenges
Autoři ŠVÁBENSKÝ, Valdemar (703 Slovensko, garant, domácí), Pavel ČELEDA (203 Česká republika, domácí), Jan VYKOPAL (203 Česká republika, domácí) a Silvia BRIŠÁKOVÁ (703 Slovensko, domácí).
Vydání Computers & Security, Elsevier, 2021, 0167-4048.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 10201 Computer sciences, information science, bioinformatics
Stát vydavatele Spojené státy
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Preprint on ArXiv Published version on Elsevier ScienceDirect
Impakt faktor Impact factor: 4.438 v roce 2020
Organizační jednotka Ústav výpočetní techniky
Doi http://dx.doi.org/10.1016/j.cose.2020.102154
UT WoS 000613150400007
Klíčová slova anglicky cybersecurity education; security training; capture the flag; curricular guidelines
Štítky best2, J-Q1
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: RNDr. Valdemar Švábenský, učo 395868. Změněno: 10. 11. 2021 13:54.
Anotace
Capture the Flag challenges are a popular form of cybersecurity education, where students solve hands-on tasks in an informal, game-like setting. The tasks feature diverse assignments, such as exploiting websites, cracking passwords, and breaching unsecured networks. However, it is unclear how the skills practiced by these challenges match formal cybersecurity curricula defined by security experts. We explain the significance of Capture the Flag challenges in cybersecurity training and analyze their 15,963 textual solutions collected since 2012. Based on keywords in the solutions, we map them to well-established ACM/IEEE curricular guidelines to understand which skills the challenges teach. We study the distribution of cybersecurity topics, their variance in different challenge formats, and their development over the past years. The analysis showed the prominence of technical knowledge about cryptography and network security, but human aspects, such as social engineering and cybersecurity awareness, are neglected. We discuss the implications of these results and relate them to contemporary literature. Our results indicate that future Capture the Flag challenges should include non-technical aspects to address the current advanced cyber threats and attract a broader audience to cybersecurity.
Návaznosti
EF16_019/0000822, projekt VaVNázev: Centrum excelence pro kyberkriminalitu, kyberbezpečnost a ochranu kritických informačních infrastruktur
MUNI/A/1527/2020, interní kód MUNázev: Aplikovaný výzkum na FI: softwarové architektury kritických infrastruktur, bezpečnost počítačových systémů a zpracování senzorových dat (Akronym: SVFI-SSS)
Investor: Masarykova univerzita, Specifický výzkum - podpora studentských projektů
VytisknoutZobrazeno: 29. 11. 2021 13:54