FILIP, Aleš. Malíř Rudolf Quittner, pozdní žák Camilla Pissarra a Clauda Moneta (The painter Rudolf Quittner, a late pupil of Camille Pissarro and Claude Monet). In Gilk, Erik. Impresionismus v české kultuře (1880–1920). 1st ed. Olomouc: Vydavatelství Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci, 2020, p. 167-184. Konvikt, sv. 4. ISBN 978-80-88278-45-0.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Malíř Rudolf Quittner, pozdní žák Camilla Pissarra a Clauda Moneta
Name (in English) The painter Rudolf Quittner, a late pupil of Camille Pissarro and Claude Monet
Authors FILIP, Aleš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Olomouc, Impresionismus v české kultuře (1880–1920), p. 167-184, 18 pp. Konvikt, sv. 4, 2020.
Publisher Vydavatelství Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 60401 Arts, Art history
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14210/20:00114604
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-88278-45-0
Keywords (in Czech) impresionismus; Künstlerhaus Vídeň; Rudolf Quittner; Camille Pissarro; Claude Monet; Frits Thaulow; Henri Le Sidaner; Julian Bucas
Keywords in English Impresionism; Künstlerhaus Vienna; Rudolf Quittner; Camille Pissarro; Claude Monet; Frits Thaulow; Henri Le Sidaner; Julian Bucas
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D., učo 40864. Changed: 19/4/2021 18:06.
Abstract
Až kolem roku 1900, čtvrt století po první společné výstavě impresionistů v Paříži, se jejich umělecký směr dočkal oficiálního uznání a rozšířil se po celé Evropě i v zámoří, ovšem již v pozměněné podobě. Do Francie se tehdy sjížděli umělci z různých zemí, aby studovali tvorbu zakladatelských osobností impresionismu, a případně se s nimi osobně seznámili a stali se jejich žáky. Jeden z nich, Rudolf Quittner (1872–1910) se narodil v Opavě, kde jeho děd a otec vlastnili továrnu na sukna. Získal technické vzdělání a pracoval v továrně jako kreslič a prokurista. Zároveň jej přitahovalo výtvarné umění, jemuž se zcela věnoval od roku 1901 a získal přitom četná ocenění. Studoval v Benátkách a Paříži, kde se také usadil a v blízkém Neuilly sur Seine zemřel po těžké nemoci. Druhý ateliér měl ve Vídni, kde se podílel na činnosti tradičního sdružení výtvarných umělců, podle sídla nazývaného Künstlerhaus. Za svého hlavního učitele považoval Camilla Pissarra, ovlivnili jej i Claude Monet, Frits Thaulow, Paul Signac a Henri Le Sidaner; od impresionismu a pointilismu směřoval k secesnímu symbolismu. Specializoval se na krajinomalbu, zvláště vynikl v městských vedutách a zobrazení vodního živlu. Náměty čerpal z Francie, rodného Slezska, Moravy i odjinud. Po smrti jej téměř neznámý pařížský malíř Julian Bucas obvinil z přivlastnění si jeho práce, což se jeví jako sporné. Rudolf Quittner dosud nebyl považován za představitele českého impresionismu – jemu věnovaná kapitola to má změnit.
Abstract (in English)
It was not until around 1900 – a quarter of a century after the first joint exhibition of Impressionists in Paris – that their artistic style was officially recognized and consequently spread throughout Europe and overseas, albeit in a modified form. At that time, artists from different countries came to France to study the work of the founding fathers of Impressionism; some of them were able to make personal encounters with the artists and even became their pupils. Born in Opava, where his grandfather and father owned a broadcloth factory, Rudolf Quittner (1872–1910) was amongst them. Having graduated from a technical school, Rudolf worked in the factory as a draughtsman and head clerk. He was attracted to fine arts, to which he fully devoted himself from 1901 and won numerous awards. He studied in Venice and Paris, where he also settled and died in the nearby Neuilly-sur-Seine as a consequence of a severe illness. His second studio was in Vienna, where he participated in the activities of the traditional association of visual artists, called ‘Künstlerhaus’ after its headquarters. He considered Camille Pissarro his principal teacher, but was influenced also by Claude Monet, Frits Thaulow, Paul Signac, and Henri Le Sidaner; from Impressionism and Pointillism, he then moved towards the symbolism of Art Nouveau. He specialized in landscape painting, excelling especially in urban vistas and depiction of the water element. He drew motifs from France, his native Silesia, Moravia and elsewhere. After his death, an almost unknown Parisian painter named Julian Bucas accused Quittner of faking authorship of works that had been actually painted by him, which seems to be questionable. Rudolf Quittner has not yet been considered a representative of Czech Impressionism; this chapter is meant to change that.
Links
GA17-22823S, research and development projectName: České salonní umění v mezinárodním kontextu (Acronym: Salony)
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 1/5/2024 08:51