Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1717676, author = {Pivodová, Lenka and Daňsová, Petra and Lacinová, Lenka}, article_location = {Praha}, article_number = {13}, doi = {http://dx.doi.org/10.5817/TF2020-13-12647}, keywords = {Role confusion; questionnaire; adolescence; self-reported method; parent-child dyads}, language = {cze}, issn = {1805-9147}, journal = {Testfórum}, title = {Dotazník zmatení rolí pro adolescenty : Předběžné sdělení o vývoji sebeposuzovací metody}, url = {https://testforum.cz/article/view/TF2020-13-12647}, volume = {neuveden}, year = {2020} }
TY - JOUR ID - 1717676 AU - Pivodová, Lenka - Daňsová, Petra - Lacinová, Lenka PY - 2020 TI - Dotazník zmatení rolí pro adolescenty : Předběžné sdělení o vývoji sebeposuzovací metody JF - Testfórum VL - neuveden IS - 13 SP - 31-60 EP - 31-60 PB - Českomoravská psychologická společnost SN - 18059147 KW - Role confusion KW - questionnaire KW - adolescence KW - self-reported method KW - parent-child dyads UR - https://testforum.cz/article/view/TF2020-13-12647 L2 - https://testforum.cz/article/view/TF2020-13-12647 N2 - Cílem studie bylo vyvinout dotazník, který by zachytil míru zmatení rolí tak, jak ji aktuálně prožívají adolescenti. Postup tvorby dotazníku je popsán prostřednictvím dvou studií, které na sebe navazují. Ve studii I bylo pilotováno 9 sebehodnotících položek dotazníku na vzorku adolescentů (n=56; 13-17 let; M=15,02; SD=1,8; z toho 65,5% dívky). Byla ověřena vnitřní konzistence a faktorové příslušnosti položek do dvou faktorů – instrumentální zmatení rolí a emocionální zmatení rolí. Ve studii II bylo pilotováno 16 položek dotazníku (stávající ze studie I, pozměněné a doplněné) na vzorku adolescentů (n=154; 12-19 let; M=15,23; SD = 2,02; 61,7% dívky). Bylo zde odlišeno zmatení rolí směrem k otci a matce zvlášť, položky jsou rozděleny do tří faktorů: instrumentálního zmatení rolí, emocionálního zmatení rolí v dyádě matka/dítě a emocionální zmatení rolí otec/dítě. Vzhledem k tomu, že obsahově podobné položky pro matku a otce byly administrovány po sobě a sdílely rozptyl, který nebyl možný vysvětlit jejich příslušností do škál, bude dotazník s odlišným pořadím položek podroben následnému zkoumání v rámci kvantitativního výzkumu ve studii III. Výzkumný soubor tvořili studenti střední odborných škol a učilišť (n=293; 15-21 let, M=16,23; 67,6% dívky). Byla provedena konfirmační faktorová analýza a byla ověřena faktorová struktura dotazníku ZRA. ER -
PIVODOVÁ, Lenka, Petra DAŇSOVÁ and Lenka LACINOVÁ. Dotazník zmatení rolí pro adolescenty : Předběžné sdělení o vývoji sebeposuzovací metody (Role confusion questionnaire for adolescents : A preliminary report on self-report method development). \textit{Testfórum}. Praha: Českomoravská psychologická společnost, 2020, neuveden, No~13, p.~31-60. ISSN~1805-9147. doi:10.5817/TF2020-13-12647.
|