Detailed Information on Publication Record
2020
Work Ability among Upper-Secondary School Teachers : Examining the Role of Burnout, Sense of Coherence, and Work-Related and Lifestyle Factors
HLAĎO, Petr, Jaroslava DOSEDLOVÁ, Klára HARVÁNKOVÁ, Petr NOVOTNÝ, Jaroslav GOTTFRIED et. al.Basic information
Original name
Work Ability among Upper-Secondary School Teachers : Examining the Role of Burnout, Sense of Coherence, and Work-Related and Lifestyle Factors
Name in Czech
Pracovní schopnost učitelů středních škol : zkoumání role syndromu vyhoření, smyslu pro koherenci, pracovních faktorů a faktorů životního stylu
Authors
HLAĎO, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Jaroslava DOSEDLOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Klára HARVÁNKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Petr NOVOTNÝ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jaroslav GOTTFRIED (203 Czech Republic, belonging to the institution), Karel REČKA (203 Czech Republic, belonging to the institution), Markéta PETROVOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Bohumil POKORNÝ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Ilona ŠTOROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
International Journal of Environmental Research and Public Health, Molecular Diversity Preservation International, 2020, 1660-4601
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Switzerland
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Impact factor
Impact factor: 3.390
RIV identification code
RIV/00216224:14210/20:00114897
Organization unit
Faculty of Arts
UT WoS
000602816400001
Keywords (in Czech)
pracovní schopnost; syndrom vyhoření; koherence; pracovní zátěž;
Keywords in English
work ability; burnout; coherence; workload;
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 15/4/2021 14:22, Mgr. Igor Hlaváč
V originále
Maintaining and promoting teachers’ work ability is essential for increasing productivity and preventing early exit from the teaching profession. This study aimed to identify the predictors of work ability among upper-secondary school teachers and examine the mediating role of burnout. A large and diverse group of Czech upper-secondary school teachers was surveyed to address this goal. The sample comprised 531 upper-secondary school teachers (50.0 ± 9.94 years, 19.9 ± 10.62 in the teaching profession, 57.6% females). Relatively greater empirical support was found for the effects of burnout, sense of coherence, work–life balance, and perceived relationships in the school environment on work ability than for the impact of age, homeroom teacher duties, workload, and caring for elderly relatives. Furthermore, burnout served as an important mediator of the relationship between sense of coherence and work ability. Teachers with a higher sense of coherence are thus better able to cope with adverse work circumstances and identify and mobilize internal and external resources to prevent professional exhaustion and the subsequent decline in work ability. The study can guide interventions on the work ability of teachers.
In Czech
Udržení a podpora pracovní schopnosti učitelů je zásadní pro zvýšení pracovní výkonnosti a prevenci předčasných odchodů z učitelské profese. Cílem této studie bylo identifikovat prediktory pracovní schopnosti učitelů středních škol a prozkoumat mediační roli syndromu vyhoření. K naplnění tohoto cíle byla zkoumána různorodá skupina českých učitelů středních škol. Vzorek je tvořen 531 učiteli středních škol (50,0 ± 9.94 roků; 19,9 ± 10,62 roků v učitelské profesi; 57,6% žen). Na pracovní schopnost má větší vliv syndrom vyhoření, smysl pro soudržnost, work-life balance a vnímané vztahy v pracovním prostředí, než věk, pracovní povinnosti spojené s výkonem funkce třídního učitele, pracovní zátěž a péče o stárnoucí příbuzné. Dále bylo zjištěno, že syndrom vyhoření je významným mediátorem vztahu mezi smyslem pro koherenci a pracovní schopností. Učitelé s vyšším smyslem pro koherenci tak lépe zvládají nepříznivé pracovní okolnosti a identifikují a mobilizují vnitřní a vnější zdroje, aby zabránili profesnímu vyčerpání a následnému poklesu pracovní schopnosti. Studie poskytuje empiricky podložená data pro podporu pracovní schopnosti učitelů.
Links
TL02000290, research and development project |
|