JAGOŠOVÁ, Lucie. Emotions in museum education : Potential for the development of a relationship to cultural and historical heritage. Museologica Brunensia. 2020, vol. 9, No 2, p. 10-16. ISSN 1805-4722. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/MuB2020-2-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Emotions in museum education : Potential for the development of a relationship to cultural and historical heritage
Name in Czech Emoce v muzejní edukaci : Potenciál pro rozvoj vztahu ke kulturně-historickému dědictví
Authors JAGOŠOVÁ, Lucie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Museologica Brunensia, 2020, 1805-4722.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60500 6.5 Other Humanities and the Arts
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL Web časopisu
RIV identification code RIV/00216224:14210/20:00117801
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.5817/MuB2020-2-2
Keywords (in Czech) emoce; muzejní edukace; muzejní psychologie; kulturně-historické dědictví; kulturní edukace
Keywords in English emotions; museum education; museum psychology; cultural and historical heritage; cultural education
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Changed: 12/5/2021 14:28.
Abstract
The educational potential of institutions which mediate cultural and historical heritage to their visitors is mostly being associated with transmission of knowledge and with education. It is so despite the fact that museums and other cultural and memory institutions are aware of the important role of psychological specifics of museum (culture, heritage protection) education and of the key role of emotions in the development of a relationship of visitors to cultural and historical heritage and in the effectiveness of education. The article pays attention to psychological aspects of education related both to the museum environment and to the visitors and their cultural competences, the role of experience, attention and regeneration of mental strength in cultural environment. It aims to emphasize the significance of additional benefits of visiting a cultural (museum) institution, such as relaxation and contemplation.
Abstract (in Czech)
Edukační potenciál institucí, které návštěvníkům zprostředkovávají kulturně-historické dědictví, bývá nejčastěji spojován s transmisí znalostí a pojmem vzdělávání, případně výchova. Je tomu tak i přesto, že si muzea a další kulturní a paměťové instituce uvědomují, jak významnou roli hrají v procesu učení také psychologická specifika muzejní (kulturní, památkové) edukace a jak klíčové při budování vztahu návštěvníka ke kulturně-historickému dědictví i efektivitě učení jsou právě emoce. Článek věnuje pozornost psychologickým aspektům edukace vázaným jak na prostředí muzea, tak na osobnost návštěvníka a jeho kulturní kompetence, význam prožitku, pozornosti a obnovy duševních sil v kulturním prostředí. Směřuje ke zdůraznění významu dalších přínosů z návštěvy kulturní (muzejní) instituce pro návštěvníka, jako je relaxace a kontemplace.
Links
MUNI/A/0839/2019, interní kód MUName: Archeologické terénní prospekce, exkavace, dokumentace a muzejní prezentace IX
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 4/6/2024 22:53