J 2020

Emotions in museum education : Potential for the development of a relationship to cultural and historical heritage

JAGOŠOVÁ, Lucie

Basic information

Original name

Emotions in museum education : Potential for the development of a relationship to cultural and historical heritage

Name in Czech

Emoce v muzejní edukaci : Potenciál pro rozvoj vztahu ke kulturně-historickému dědictví

Authors

JAGOŠOVÁ, Lucie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Museologica Brunensia, 2020, 1805-4722

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60500 6.5 Other Humanities and the Arts

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/20:00117801

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

emoce; muzejní edukace; muzejní psychologie; kulturně-historické dědictví; kulturní edukace

Keywords in English

emotions; museum education; museum psychology; cultural and historical heritage; cultural education

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 12/5/2021 14:28, Mgr. Igor Hlaváč

Abstract

V originále

The educational potential of institutions which mediate cultural and historical heritage to their visitors is mostly being associated with transmission of knowledge and with education. It is so despite the fact that museums and other cultural and memory institutions are aware of the important role of psychological specifics of museum (culture, heritage protection) education and of the key role of emotions in the development of a relationship of visitors to cultural and historical heritage and in the effectiveness of education. The article pays attention to psychological aspects of education related both to the museum environment and to the visitors and their cultural competences, the role of experience, attention and regeneration of mental strength in cultural environment. It aims to emphasize the significance of additional benefits of visiting a cultural (museum) institution, such as relaxation and contemplation.

In Czech

Edukační potenciál institucí, které návštěvníkům zprostředkovávají kulturně-historické dědictví, bývá nejčastěji spojován s transmisí znalostí a pojmem vzdělávání, případně výchova. Je tomu tak i přesto, že si muzea a další kulturní a paměťové instituce uvědomují, jak významnou roli hrají v procesu učení také psychologická specifika muzejní (kulturní, památkové) edukace a jak klíčové při budování vztahu návštěvníka ke kulturně-historickému dědictví i efektivitě učení jsou právě emoce. Článek věnuje pozornost psychologickým aspektům edukace vázaným jak na prostředí muzea, tak na osobnost návštěvníka a jeho kulturní kompetence, význam prožitku, pozornosti a obnovy duševních sil v kulturním prostředí. Směřuje ke zdůraznění významu dalších přínosů z návštěvy kulturní (muzejní) instituce pro návštěvníka, jako je relaxace a kontemplace.

Links

MUNI/A/0839/2019, interní kód MU
Name: Archeologické terénní prospekce, exkavace, dokumentace a muzejní prezentace IX
Investor: Masaryk University, Category A