Detailed Information on Publication Record
2020
Emotions in museum education : Potential for the development of a relationship to cultural and historical heritage
JAGOŠOVÁ, LucieBasic information
Original name
Emotions in museum education : Potential for the development of a relationship to cultural and historical heritage
Name in Czech
Emoce v muzejní edukaci : Potenciál pro rozvoj vztahu ke kulturně-historickému dědictví
Authors
JAGOŠOVÁ, Lucie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Museologica Brunensia, 2020, 1805-4722
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
60500 6.5 Other Humanities and the Arts
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/20:00117801
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
emoce; muzejní edukace; muzejní psychologie; kulturně-historické dědictví; kulturní edukace
Keywords in English
emotions; museum education; museum psychology; cultural and historical heritage; cultural education
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 12/5/2021 14:28, Mgr. Igor Hlaváč
V originále
The educational potential of institutions which mediate cultural and historical heritage to their visitors is mostly being associated with transmission of knowledge and with education. It is so despite the fact that museums and other cultural and memory institutions are aware of the important role of psychological specifics of museum (culture, heritage protection) education and of the key role of emotions in the development of a relationship of visitors to cultural and historical heritage and in the effectiveness of education. The article pays attention to psychological aspects of education related both to the museum environment and to the visitors and their cultural competences, the role of experience, attention and regeneration of mental strength in cultural environment. It aims to emphasize the significance of additional benefits of visiting a cultural (museum) institution, such as relaxation and contemplation.
In Czech
Edukační potenciál institucí, které návštěvníkům zprostředkovávají kulturně-historické dědictví, bývá nejčastěji spojován s transmisí znalostí a pojmem vzdělávání, případně výchova. Je tomu tak i přesto, že si muzea a další kulturní a paměťové instituce uvědomují, jak významnou roli hrají v procesu učení také psychologická specifika muzejní (kulturní, památkové) edukace a jak klíčové při budování vztahu návštěvníka ke kulturně-historickému dědictví i efektivitě učení jsou právě emoce. Článek věnuje pozornost psychologickým aspektům edukace vázaným jak na prostředí muzea, tak na osobnost návštěvníka a jeho kulturní kompetence, význam prožitku, pozornosti a obnovy duševních sil v kulturním prostředí. Směřuje ke zdůraznění významu dalších přínosů z návštěvy kulturní (muzejní) instituce pro návštěvníka, jako je relaxace a kontemplace.
Links
MUNI/A/0839/2019, interní kód MU |
|