ROZVADSKÁ, Katarína. Biografická práce netradičních studentů vracejících se na univerzitu po předchozí neúspěšné univerzitní zkušenosti (Biographical work of non-traditional students who re-entry university after previous unsuccessful university experience). In XXVIII. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, 14.–16. září 2020, Ostrava. 2020.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Biografická práce netradičních studentů vracejících se na univerzitu po předchozí neúspěšné univerzitní zkušenosti
Name (in English) Biographical work of non-traditional students who re-entry university after previous unsuccessful university experience
Authors ROZVADSKÁ, Katarína (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution).
Edition XXVIII. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, 14.–16. září 2020, Ostrava, 2020.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/20:00114688
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) netradiční studenti; formální vysokoškolské vzdělávání; předčasné odchody ze vzdělávání; biografický výzkum; narace
Keywords in English non-nontraditional students; higher education; drop-out; biographical research; narration
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Changed: 13/4/2021 07:54.
Abstract
Příspěvek přináší výsledky analýz jedné části dat z kvalitativní fáze šetření projektu GAČR č. 18-15451S s názvem Netradiční studenti studující pedagogické obory v terciárním vzdělávání v ČR. Konkrétně se jedná o prohloubení analýzy jednoho podsouboru (neúspěšní netradiční studenti), přičemž v příspěvku jsou představeny výsledky prvních provedených analýz. Předčasné odchody ze vzdělávání bývají obecně nahlíženy negativně vládami i vzdělávacími institucemi pro své ekonomické následky (Merrill, 2015) a klasifikovány jako neúspěch jednotlivce či jako institucionální selhání (Quinn et al., 2005). Výzkumným nástrojem byly biografické rozhovory a byla provedena narativní analýza. Cílem příspěvku je prezentovat andragogický pohled na předčasné odchody z formálního vzdělávání prostřednictvím výsledků analýz narativů dospělých studentů s předchozí neúspěšnou zkušeností s vysokou školou.
Abstract (in English)
The paper presents the results of the analysis of one part of the data from the qualitative phase of the GAČR project No. 18-15451S entitled Non-traditional students studying for pedagogical degrees in tertiary education in the Czech Republic. Specifically, it is a deepening of the analysis of one subset (unsuccessful non-traditional students), while the paper brings the first results of it. In the background of the European higher education system, the drop-out is perceived negatively by institutions and governments as it has an economic cost (Merill, 2015). Within this context, student drop-out is often viewed as an individual failure rather than an institutional one (Quinn et al., 2005). The research tool was biographical interviews and to deepen the analysis, the author performed a narrative analysis. The aim of the paper is to present an andragogical view of drop-outs from formal education through the results of analyzes of narratives of adult students with previous unsuccessful university experience.
Links
GA18-15451S, research and development projectName: Netradiční studenti studující pedagogické obory v terciárním vzdělávání v ČR
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 20/8/2024 20:45