GRŮZOVÁ, Lucie and Zora SYSLOVÁ. Childcare for Children under Three Years of Age from Mothers’ Point of View within the International Context. Pedagogika. Praha: Univerzita Karlova v Praze, vol. 70, No 4, p. 533-552. ISSN 0031-3815. doi:10.14712/23362189.2020.1725. 2020.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Childcare for Children under Three Years of Age from Mothers’ Point of View within the International Context
Name in Czech Péče o děti do tří let pohledem matek na pozadí mezinárodního kontextu
Authors GRŮZOVÁ, Lucie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Zora SYSLOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Pedagogika, Praha, Univerzita Karlova v Praze, 2020, 0031-3815.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/20:00114901
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2020.1725
Keywords (in Czech) péče a vzdělávání dětí do tří let; zařízení péče o děti do tří let v České republice; rodinná politika; rodiče
Keywords in English early childhood education; day care institutions in the Czech Republic; state family policy; mothers
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 15/3/2021 17:47.
Abstract
The present study brings a discussion on institutional care and education for children under three into the professional discourse. In the introduction, the authors introduce the historical context of care for children under the age of three in the Czech Republic and compare it with the situation elsewhere in the European Union. Th e core of the article was mothers’ viewpoint on facilities for children under three in the Czech Republic. A qualitative probe answers the question, “How do mothers perceive facilities for children under three years of age?” In-depth interviews revealed that the mothers who were addressed have a wide range of motives for deciding to place a child under three years of age in institutional care. Ultimately, however, they seek to satisfy the needs of their child. Th e situation of the sample that was monitored is in many respects comparable to foreign studies, even though the Czech situation regarding these services has specifi c features because of its historical development.
Abstract (in Czech)
Předložená studie přináší do odborného diskurzu pohled na institucionální péči a vzdělávání dětí do tří let. Autorky v úvodu přibližují kontext péče o děti ve věku do tří let v České republice a komparují jej se situací v zemích Evropské unie. Jádrem příspěvku se stal pohled rodičů na zařízení pro děti do tří let v České republice. Kvalitativní sonda odpovídá na otázku „Jak rodiče vnímají zařízení pro děti do tří let?“. Hloubkové rozhovory odkryly širokou škálu motivů oslovených matek, které rozhodují o umístění dítěte do tří let do institucionální péče. V konečném důsledku se však podřizují potřebám potomků. Situace u sledovaného vzorku je v mnoha ohledech srovnatelná se zahraničními studiemi, přestože situace těchto služeb v České republice je specifi cká svým historickým vývojem.
Links
TL02000306, research and development projectName: Pedagogika raného věku v institucích denní péče v České republice
Investor: Technology Agency of the Czech Republic, Early Childhood Education and Care in Day Care Facilities in the Czech Republic
PrintDisplayed: 28/3/2024 21:44