J 2020

What’s in an I? : Dissonant and Consonant Self-Narration in Autobiographical Discourse

FONIOKOVÁ, Zuzana

Basic information

Original name

What’s in an I? : Dissonant and Consonant Self-Narration in Autobiographical Discourse

Authors

FONIOKOVÁ, Zuzana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Biography: An Interdisciplinary Quarterly, University of Hawai´i, 2020, 0162-4962

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60205 Literary theory

Country of publisher

United States of America

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/20:00117905

Organization unit

Faculty of Arts

UT WoS

000619164800007

Keywords in English

self-narration; life writing; autobiographical narrative; Fraser; Isherwood; Grass; Karr

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 25/2/2022 17:10, Mgr. Zuzana Fonioková, Ph.D.

Abstract

V originále

Combining narratological analysis with autobiography studies, this article looks at examples of focalization strategies in several autobiographical works. It adopts Dorrit Cohn’s distinction between consonant and dissonant self-narration (identification or distance between the narrating-I and the experiencing-I) to explore how authors engage creatively with different positions of the autobiographical “I” and how this engagement contributes to their texts’ aesthetic qualities. Starting from a brief exposition of the role of the narrating-I and the experiencing-I in autobiographical narratives, the article goes on to discuss the juxtaposition of the two selves’ perspectives in Sylvia Fraser’s My Father’s House, which is achieved by means of a dexterous combination of consonant and dissonant self-narration. Examples of dissonant self-narration from Günter Grass’s Peeling the Onion and Christopher Isherwood’s Christopher and His Kind and of consonant self-narration from Mary Karr’s memoir trilogy (The Liars’ Club, Cherry, and Lit) will then demonstrate how self-dissonance may help convey a work’s meta-autobiographical message, while self-consonance seems to contribute to readers’ immersion in the narrative.

In Czech

Studie se zabývá několika příklady fokalizačních strategií v autobiografických dílech, přičemž kombinuje metody naratologické analýzy a autobiografických studií. Pomocí aplikace konceptů konsonantní a disonantní sebenarace (D. Cohnová) zkoumá způsoby, jimiž autoři kreativně pracují s různými pozicemi autobiografického Já, a jak tento aspekt přispívá k estetickým kvalitám textů. Po stručném objasnění role vyprávějícího Já a prožívajícího Já v autobiografických narativech následuje analýza juxtapozice perspektiv těchto dvou Já v knize My Father’s House Sylvie Fraserové, jíž je dosaženo obratnou kombinací konsonantní a disonantní sebenarace. Na základě příkladů disonantní sebenarace v Při loupání cibule Güntera Grasse a Christopher and His Kind Christophera Isherwooda a konsonantní sebenarace v autobiografické trilogii Mary Karrové (The Liars’ Club, Cherry, Lit) pak studie předkládá závěr, že sebe-disonance bývá využita ke komunikaci meta-autobiografických komentářů, zatímco sebe-konsonance přispívá k zanoření čtenáře do předkládaného příběhu.

Links

MUNI/21/FON/2019, interní kód MU
Name: Analýza narativních strategií autobiografického komiksu
Investor: Masaryk University