Detailed Information on Publication Record
2020
Leading Learning Networks in Education. Theoretical Framework and School Leaders´ Perspectives across Europe
LAZAROVÁ, Bohumíra, Milan POL, Ruud LELIEUR, Wouter SCHELFHOUT, Jan VANHOOF et. al.Basic information
Original name
Leading Learning Networks in Education. Theoretical Framework and School Leaders´ Perspectives across Europe
Name in Czech
Vedení učících se sítí ve vzdělávání. Teoretický rámec a perspektiva ředitelů škol napříč Evropou
Authors
LAZAROVÁ, Bohumíra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Milan POL (203 Czech Republic, belonging to the institution), Ruud LELIEUR (56 Belgium), Wouter SCHELFHOUT (56 Belgium), Jan VANHOOF (56 Belgium), Kristin VANLOMMEL (56 Belgium), Mateja BREJC (705 Slovenia), Justina ERČULJ (705 Slovenia), Torbjorn HORTLUND (752 Sweden), Kristina MALMBERG (752 Sweden), Linda DEVLIN (826 United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland), Rachel MORGAN-GUTHRIE (826 United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland), Tracy WALLIS (826 United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland), Daniel CEBRIÁN (724 Spain) and Manuel CEBRIÁN (724 Spain)
Edition
1. vyd. Brno, 100 pp. Masaryk University Press, 2020
Publisher
Masaryk University Press
Other information
Language
English
Type of outcome
Výzkumná zpráva
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/20:00117908
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-210-9589-2
Keywords (in Czech)
ředitelé škol, učitelé, spolupráce ve škole, síťování
Keywords in English
learning networks; leadership; education
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 15/4/2021 14:04, Mgr. Igor Hlaváč
V originále
This study is one of the main outcomes of Leading Learning by Networking, an Erasmus+ project. It concerns the management of learning networks in schools with regard to the mission of these networks in the context of growing diversity. The text consists of three main parts. The opening chapter is of theoretical study, dealing with the term Professional learning networks and various factors that facilitate this form of collaboration in schools. Attention is also paid to the role of headteachers in the creation of and support for learning networks. The second part is a summary of the results of a qualitative research, which was carried out by means of interviews, aimed at recognition of some aspects of networking in selected schools in the partner countries. Part three describes a range of data obtained from a questionnaire survey on headteachers’ needs and experience in the management of learning networks.
In Czech
Text je jedním z hlavních výstupů projektu Leading Learning by Networking (projekt Erasmus+). Studie pojednává o řízení učících se sítí ve školách s ohledem na jejich poslání v kontextu rostoucí rozmanitosti ve školách. Text se skládá ze tří hlavních částí. První z nich má teoretický charakter, pojednává o pojmu profesionálních učících se sítí a o faktorech, které takový způsob spolupráce ve školách usnadňují. Pozornost je věnovaná také roli ředitelů škol při vytváření a podpoře učících se sítí. Ve druhé části textu jsou shrnuty výsledky kvalitativního šetření, jehož cílem bylo skrze rozhovory poznat některé aspekty síťování ve vybraných školách v partnerských zemích. Třetí část studie nabízí data z dotazníkového šetření zaměřeného na zkušenosti a potřeby ředitelů škol v řízení učících se sítí. Publikace je určena zejména ředitelům škol, učitelům, školským politikům, školním konzultantům, studentům učitelských oborů.