J 2020

Revisiting intertextuality and humour: Fresh perspectives on a classic topic

TSAKONA, Villy a Jan CHOVANEC

Základní údaje

Originální název

Revisiting intertextuality and humour: Fresh perspectives on a classic topic

Autoři

TSAKONA, Villy (300 Řecko) a Jan CHOVANEC (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

The European Journal of Humour Research, Krakow, Cracow Tertium Society for the Promotion of Language Studies, 2020, 2307-700X

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60203 Linguistics

Stát vydavatele

Polsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/20:00117931

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

EID Scopus

2-s2.0-85095934166

Klíčová slova česky

intertextualita; sociopragmatika; žánr; interdiskurzivita; ingroup

Klíčová slova anglicky

intertextuality; sociopragmatics; genre; interdiscursivity; ingroup

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 10. 2. 2023 15:09, prof. Mgr. Jan Chovanec, Ph.D.

Anotace

V originále

In humour research, intertextuality has been extensively studied with the aim of understanding how humorous texts are constructed on the basis of previous texts. In this paper, we elaborate on the sociopragmatic functions of intertextuality, pointing out not only how humorous texts rely on previous texts and background knowledge, but also what sociopragmatic functions intertextuality serves in actual communicative situations, e.g. the effect the recognition (or not) of intertextual references has on the segmentation of recipients into various groups. To this end, the paper discusses intertextuality in relation to such traditional concepts as textuality and genre, and adds a focus on the speaker’s intention and the recipient’s interpretation. The paper serves as a framing introduction to six other papers in the special issue on the topic of “Intertextuality and humour”, articulating a common research position and arguing for the extension of scholarly attention to such applied domains as critical literacy education, marketing communication, and the legal framework regulating the creation and reception of humorous texts and artefacts.

Návaznosti

MUNI/A/1204/2019, interní kód MU
Název: Researching Communication in English: Paradigms, Strategies, Developments - II (Akronym: ReComE 2020)
Investor: Masarykova univerzita, Researching Communication in English: Paradigms, Strategies, Developments - II, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty