C 2021

Fans, Fun and Homophobia : Mischievous Criticism on the Czecho-Slovak Film Database

PAVLÍK, Ondřej

Základní údaje

Originální název

Fans, Fun and Homophobia : Mischievous Criticism on the Czecho-Slovak Film Database

Autoři

PAVLÍK, Ondřej (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Singapore, Rethinking Cultural Criticism New Voices in the Digital Age, od s. 67-89, 23 s. 2021

Nakladatel

Palgrave Macmillan

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

60405 Studies on Film, Radio and Television

Stát vydavatele

Singapur

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

URL

Kód RIV

RIV/00216224:14210/21:00121005

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-981-15-7473-3

DOI

http://dx.doi.org/10.1007/978-981-15-7474-0_4

Klíčová slova anglicky

Fan Film Criticism; Mischievous Criticism; Czecho-Slovak Film Database

Štítky

rivok, topvydavatel

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 16. 5. 2022 11:30, Mgr. et Mgr. Lucie Racyn

Anotace

V originále

Recent academic debates about film criticism in the digital era have mostly focused on the practice of professional critics. This chapter aims to reorient the debate on amateur critics and film fans who have been largely seen as an anonymous force that threatens the critical establishment. How, then, can we better grasp how fans disrupt existing critical practice? Drawing on the actor-network theory and ideas related to the postcritique movement, this chapter argues that the disruptive nature of fan criticism can be best captured through its affective ambiguity. While centering on one popular and controversial Czech fan critic and his film reviews, this chapter introduces the concept of mischievous criticism; a style of writing that is both hateful and playful, abusive and appreciative. Such affective ambiguity is crucial to understanding not only the provocative nature of mischievous criticism, but also its role in the circulation of hate, its approach to film evaluation and its relationship to online communities. Finally, framing film criticism in terms of its mood, style and dominant affect allows us to expand the notion of emotional labor. As this chapter suggests, such labor may also include cultivation of affectively rich, polarizing personas or inventive manipulation of language.

Návaznosti

MUNI/A/1168/2019, interní kód MU
Název: Kinematografie jako síť aktérů
Investor: Masarykova univerzita, Kinematografie jako síť aktérů, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
Zobrazeno: 21. 10. 2024 20:42