J 2021

Adaptation and validation of the Physical Activity Questionnaire for Older Children (PAQ-C) among Czech children

CUBEREK, Roman, Marcela JANÍKOVÁ a Jan DYGRÝN

Základní údaje

Originální název

Adaptation and validation of the Physical Activity Questionnaire for Older Children (PAQ-C) among Czech children

Autoři

CUBEREK, Roman (203 Česká republika), Marcela JANÍKOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí) a Jan DYGRÝN (203 Česká republika)

Vydání

PLOS ONE, Public Library of Science, 2021, 1932-6203

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

30306 Sport and fitness sciences

Stát vydavatele

Spojené státy

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

URL

Impakt faktor

Impact factor: 3.752

Kód RIV

RIV/00216224:14510/21:00121007

Organizační jednotka

Fakulta sportovních studií

DOI

http://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.0245256

UT WoS

000609979700022

Klíčová slova anglicky

accelerometery; factor analysis; reliability; self-report; validity

Štítky

accelerometer, physical activity of children, questionnaire, reliability, rivok, self-report, validity

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 21. 4. 2022 10:40, doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.

Anotace

V originále

The study aimed to adapt the standardized Physical Activity Questionnaire for Older Children (PAQ-C) into the Czech language and assess its psychometric properties. A forwardsand- backwards translation method was carried out to prepare the Czech PAQ-C version (PAQ-C/CZ), followed by adjustments based on socio-cultural aspects. In the next phase, participants (n = 169) wore accelerometers for seven days. On the 8th day, participants completed the PAQ-C/CZ in school so that it was possible to determine the concurrent validity (correlation between the accelerometer and PAQ-C/CZ data, Spearman’s r), internal consistency (Cronbach’s alpha), item/scale properties (corrected item-total correlations, CITCs), and factor structure (exploratory factor analysis, EFA) for PAQ-C/CZ. In the last phase, participants (n = 63) completed the PAQ-C/CZ twice on two consecutive school days in the morning to determine the test-retest reliability (intraclass correlation coefficient, ICC; independent sample T-test). The PAQ-C/CZ indicated moderate internal consistency (alpha = 0.77), acceptable item/scale properties (CITCs = 0.29–0.61), and good test-retest reliability (ICC = 0.73–0.94). The EFA findings suggested a single factor model (factor load = 0.32– 0.73) for PAQ-C/CZ, with items 2, 3, and 4 contributing low to the total score. Results on concurrent validity showed low but significant association (r = 0.28, p < 0.05) between accelerometer and PAQ-C/CZ data. Considering the study results, the PAQ-C/CZ can be recommended as a tool for moderate-to-vigorous physical activity assessment in large-sample research studies only, but with an emphasis on the interpretation of the correct results.

Návaznosti

MUNI/51/03/2019, interní kód MU
Název: První etapa standardizace dotazníků PAQ-C a PAQ-A
Investor: Masarykova univerzita, První etapa standardizace dotazníků PAQ-C a PAQ-A
ROZV/24/01/FSpS/2018, interní kód MU
Název: Pohybová aktivita, kognitivní funkce a vybrané aspekty zdatnosti dětí ve věku 10 – 11 let.
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Pohybová aktivita, kognitivní funkce a vybrané aspekty zdatnosti dětí ve věku 10 – 11 let.
Zobrazeno: 17. 11. 2024 03:17