HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Mentální prostory opery : kognitivní teorie v analýze operního představení a inscenace. Opus musicum. Opus musicum o.p.s., 2020, roč. 52, č. 5, s. 6-23. ISSN 0862-8505.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Mentální prostory opery : kognitivní teorie v analýze operního představení a inscenace
Název anglicky Mental Spaces of the Opera : Cognitive Approach to the Operatic Productions
Autoři HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Opus musicum, Opus musicum o.p.s. 2020, 0862-8505.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60403 Performing arts studies
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/20:00117954
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky divadlo; opera; kognitivní věda; teorie konceptuální metafory; teorie konceptuální integrace; multimodální metafora; Verdi; Otello
Klíčová slova anglicky theatre; opera; cognitive science; Conceptual Metaphor Theory; Conceptual Blending Theory; multimodal metaphor; Verdi; Otello
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: doc. MgA. David Drozd, Ph.D., učo 16452. Změněno: 21. 4. 2021 14:23.
Anotace
Studie se představuje možnosti teorie konceptuální metafory, teorie konceptuální integrace a multimodální metafory v oblasti teatrologické analýzy operního díla. Tyto přístupy umožňují analyzovat tvorbu významu v operním divadle a mohou být východiskem pro komparativní studium inscenační praxe. Studie využívá zejména pojetí metafory George Lakoffa a Marka Johnsona, práce Gillese Fauconniera a Marka Turnera o "conceptual blending" a multimodální pojetí metafory vytvořené Charlesem Forcevillem. Tyto přístupy jsou doplněny teorií Lawrence M. Zbikowského a jeho poznatky v oblasti hudební gramatiky.
Anotace anglicky
The paper introduces conceptual metaphor theory, conceptual blending theory and multimodal metaphor theory as the means of opera performance analysis. These theories can help to understand the meaning creation in the opera productions and can be used e.g. as basis for comparative analysis of the history of staging of the opera. The author deals particularly with George Lakoff’s and Mark Johnson’s approach to the metaphor, Gilles Fauconnier’s and Mark Turner’s works on conceptual blending and Charles Forceville’s understanding of the metaphor from the perspective of multimodality, and complements these approaches with Lawrence M. Zbikowski’s findings about (foundations of) musical grammar.
Návaznosti
MUNI/A/1020/2019, interní kód MUNázev: Výzkum divadelní kultury v interdisciplinárních přesazích (Akronym: DIVKULT)
Investor: Masarykova univerzita, Výzkum divadelní kultury v interdisciplinárních přesazích, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 24. 4. 2024 16:33