J 2020

Mentální prostory opery : kognitivní teorie v analýze operního představení a inscenace

HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka

Basic information

Original name

Mentální prostory opery : kognitivní teorie v analýze operního představení a inscenace

Name (in English)

Mental Spaces of the Opera : Cognitive Approach to the Operatic Productions

Authors

HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Opus musicum, Opus musicum o.p.s. 2020, 0862-8505

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60403 Performing arts studies

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/20:00117954

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

divadlo; opera; kognitivní věda; teorie konceptuální metafory; teorie konceptuální integrace; multimodální metafora; Verdi; Otello

Keywords in English

theatre; opera; cognitive science; Conceptual Metaphor Theory; Conceptual Blending Theory; multimodal metaphor; Verdi; Otello

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 21/4/2021 14:23, doc. MgA. David Drozd, Ph.D.

Abstract

V originále

Studie se představuje možnosti teorie konceptuální metafory, teorie konceptuální integrace a multimodální metafory v oblasti teatrologické analýzy operního díla. Tyto přístupy umožňují analyzovat tvorbu významu v operním divadle a mohou být východiskem pro komparativní studium inscenační praxe. Studie využívá zejména pojetí metafory George Lakoffa a Marka Johnsona, práce Gillese Fauconniera a Marka Turnera o "conceptual blending" a multimodální pojetí metafory vytvořené Charlesem Forcevillem. Tyto přístupy jsou doplněny teorií Lawrence M. Zbikowského a jeho poznatky v oblasti hudební gramatiky.

In English

The paper introduces conceptual metaphor theory, conceptual blending theory and multimodal metaphor theory as the means of opera performance analysis. These theories can help to understand the meaning creation in the opera productions and can be used e.g. as basis for comparative analysis of the history of staging of the opera. The author deals particularly with George Lakoff’s and Mark Johnson’s approach to the metaphor, Gilles Fauconnier’s and Mark Turner’s works on conceptual blending and Charles Forceville’s understanding of the metaphor from the perspective of multimodality, and complements these approaches with Lawrence M. Zbikowski’s findings about (foundations of) musical grammar.

Links

MUNI/A/1020/2019, interní kód MU
Name: Výzkum divadelní kultury v interdisciplinárních přesazích (Acronym: DIVKULT)
Investor: Masaryk University, Category A