HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Mentální prostory opery : kognitivní teorie v analýze operního představení a inscenace (Mental Spaces of the Opera : Cognitive Approach to the Operatic Productions). Opus musicum. Opus musicum o.p.s., vol. 52, No 5, p. 6-23. ISSN 0862-8505. 2020.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Mentální prostory opery : kognitivní teorie v analýze operního představení a inscenace
Name (in English) Mental Spaces of the Opera : Cognitive Approach to the Operatic Productions
Authors HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Opus musicum, Opus musicum o.p.s. 2020, 0862-8505.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60403 Performing arts studies
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/20:00117954
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) divadlo; opera; kognitivní věda; teorie konceptuální metafory; teorie konceptuální integrace; multimodální metafora; Verdi; Otello
Keywords in English theatre; opera; cognitive science; Conceptual Metaphor Theory; Conceptual Blending Theory; multimodal metaphor; Verdi; Otello
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. MgA. David Drozd, Ph.D., učo 16452. Changed: 21/4/2021 14:23.
Abstract
Studie se představuje možnosti teorie konceptuální metafory, teorie konceptuální integrace a multimodální metafory v oblasti teatrologické analýzy operního díla. Tyto přístupy umožňují analyzovat tvorbu významu v operním divadle a mohou být východiskem pro komparativní studium inscenační praxe. Studie využívá zejména pojetí metafory George Lakoffa a Marka Johnsona, práce Gillese Fauconniera a Marka Turnera o "conceptual blending" a multimodální pojetí metafory vytvořené Charlesem Forcevillem. Tyto přístupy jsou doplněny teorií Lawrence M. Zbikowského a jeho poznatky v oblasti hudební gramatiky.
Abstract (in English)
The paper introduces conceptual metaphor theory, conceptual blending theory and multimodal metaphor theory as the means of opera performance analysis. These theories can help to understand the meaning creation in the opera productions and can be used e.g. as basis for comparative analysis of the history of staging of the opera. The author deals particularly with George Lakoff’s and Mark Johnson’s approach to the metaphor, Gilles Fauconnier’s and Mark Turner’s works on conceptual blending and Charles Forceville’s understanding of the metaphor from the perspective of multimodality, and complements these approaches with Lawrence M. Zbikowski’s findings about (foundations of) musical grammar.
Links
MUNI/A/1020/2019, interní kód MUName: Výzkum divadelní kultury v interdisciplinárních přesazích (Acronym: DIVKULT)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 18/4/2024 03:08