BULANDROVÁ, Amálie. Proměny Pražského Quadriennale (Prague Quadrennial in Transformation). Theatralia. Brno: Masarykova univerzita, 2020, vol. 23, No 2, p. 30-56. ISSN 1803-845X. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/TY2020-2-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Proměny Pražského Quadriennale
Name (in English) Prague Quadrennial in Transformation
Authors BULANDROVÁ, Amálie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Theatralia, Brno, Masarykova univerzita, 2020, 1803-845X.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60403 Performing arts studies
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/20:00117969
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.5817/TY2020-2-3
Keywords (in Czech) Pražské Quadriennale; PQ 2007; PQ 2011; PQ 2015; PQ 2019; scénografie; performance design; Arnold Aronson; vystavování scénografie; stage design; performance space; instalace
Keywords in English Prague Quadrennial; PQ 2007; PQ 2011; PQ 2015; PQ 2019; scenography; performance design; Arnold Aronson; exhibition of scenography; stage design; performance space; installation
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Changed: 12/5/2021 14:33.
Abstract
Předkládaný text se zaměřuje na posuny v prezentaci scénografie během Pražského Quadriennale scénografie a divadelního prostoru (PQ). Studie vychází z diplomové práce obhájené na Katedře divadelních studií FF MU v roce 2016 a představuje dílčí část tohoto výzkumu; konkrétně fenomén výstavnictví a s ním související médium instalace v kontextu PQ. Vycházím přitom z přesvědčení, že v průběhu více než padesáti let své existence muselo PQ projít jistou transformací: ta by se v případě samotného vystavování dala charakterizovat posunem od statických artefaktů k performativnímu ztvárňování expozic. V současné době vznikají různé teatralizované instalace, které návštěvníci nejen tělesně zažívají, ale také společně vytvářejí v konkrétním výstavním prostoru. V druhé části práce je proto nabídnuta analýza vybrané expozice, jejímž účelem je demonstrovat, jak jsou současné výstavní formy konstruovány ve vztahu k návštěvníkům akce.
Abstract (in English)
This paper focuses on shifts in presenting scenography within the world's largest exhibition of it – Prague Quadrennial of Performance Design and Space (PQ). It is only logical, that with more than fifty years of its existence, PQ has undergone a fundamental transformation. How can we exhibit scenography, an artistic discipline which is based on a live action? What approaches were employed fifty years ago and what are the current trends? I would argue that exhibiting of scenography moved from stationary objects towards performative or theatrical environments which resulted in establishment of a new-specific artistic discipline. Now the attendees not only experience the exhibits through their bodily actions, but also co-create them in actual physical space. To demonstrate that the notions of body and physical intentionality are essential for this 'new art-form', concepts of the corporeal schema (Merleau-Ponty) is applied while analysing chosen installations.
Links
MUNI/A/1020/2019, interní kód MUName: Výzkum divadelní kultury v interdisciplinárních přesazích (Acronym: DIVKULT)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 19/7/2024 12:21