J 2020

Proměny Pražského Quadriennale

BULANDROVÁ, Amálie

Basic information

Original name

Proměny Pražského Quadriennale

Name (in English)

Prague Quadrennial in Transformation

Authors

BULANDROVÁ, Amálie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Theatralia, Brno, Masarykova univerzita, 2020, 1803-845X

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60403 Performing arts studies

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/20:00117969

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

Pražské Quadriennale; PQ 2007; PQ 2011; PQ 2015; PQ 2019; scénografie; performance design; Arnold Aronson; vystavování scénografie; stage design; performance space; instalace

Keywords in English

Prague Quadrennial; PQ 2007; PQ 2011; PQ 2015; PQ 2019; scenography; performance design; Arnold Aronson; exhibition of scenography; stage design; performance space; installation

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 12/5/2021 14:33, Mgr. Igor Hlaváč

Abstract

V originále

Předkládaný text se zaměřuje na posuny v prezentaci scénografie během Pražského Quadriennale scénografie a divadelního prostoru (PQ). Studie vychází z diplomové práce obhájené na Katedře divadelních studií FF MU v roce 2016 a představuje dílčí část tohoto výzkumu; konkrétně fenomén výstavnictví a s ním související médium instalace v kontextu PQ. Vycházím přitom z přesvědčení, že v průběhu více než padesáti let své existence muselo PQ projít jistou transformací: ta by se v případě samotného vystavování dala charakterizovat posunem od statických artefaktů k performativnímu ztvárňování expozic. V současné době vznikají různé teatralizované instalace, které návštěvníci nejen tělesně zažívají, ale také společně vytvářejí v konkrétním výstavním prostoru. V druhé části práce je proto nabídnuta analýza vybrané expozice, jejímž účelem je demonstrovat, jak jsou současné výstavní formy konstruovány ve vztahu k návštěvníkům akce.

In English

This paper focuses on shifts in presenting scenography within the world's largest exhibition of it – Prague Quadrennial of Performance Design and Space (PQ). It is only logical, that with more than fifty years of its existence, PQ has undergone a fundamental transformation. How can we exhibit scenography, an artistic discipline which is based on a live action? What approaches were employed fifty years ago and what are the current trends? I would argue that exhibiting of scenography moved from stationary objects towards performative or theatrical environments which resulted in establishment of a new-specific artistic discipline. Now the attendees not only experience the exhibits through their bodily actions, but also co-create them in actual physical space. To demonstrate that the notions of body and physical intentionality are essential for this 'new art-form', concepts of the corporeal schema (Merleau-Ponty) is applied while analysing chosen installations.

Links

MUNI/A/1020/2019, interní kód MU
Name: Výzkum divadelní kultury v interdisciplinárních přesazích (Acronym: DIVKULT)
Investor: Masaryk University, Category A