D 2020

Aktivizující přístupy v rozvíjení čtenářské a informační gramotnosti žaků

MAZÁČOVÁ, Pavlína

Basic information

Original name

Aktivizující přístupy v rozvíjení čtenářské a informační gramotnosti žaků

Name (in English)

Activating approaches in the development of reading and information literacy of students

Authors

MAZÁČOVÁ, Pavlína (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Bratislava, Školské knižnice ako informačné a kultúrne centrá škôl : 14. medzinárodná konferencia, p. 60-66, 7 pp. 2020

Publisher

Slovenská pedagogická knižnica v Bratislave

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/20:00117976

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-972668-7-5

Keywords (in Czech)

informační vzdělávání; informační gramotnost; čtenářská gramotnost; lapbook; žák; aktivizující metody výuky

Keywords in English

information education; information literacy; reading literacy; lapbook; disciple; activating teaching methods

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 20/4/2021 11:29, Mgr. Igor Hlaváč

Abstract

V originále

Příspěvek představuje didaktickou práci učícího knihovníka nebo učitele v rychle se měnící informační společnosti. Krátce shrnuje důležité a aktuální dění v oblasti informačního vzdělávání v knihovnách. Stěžejní částí je pak pojednání o organizérech informací a především o metodě lapbook. Tyto aktivizující přístupy rozvíjejí čtení s porozuměním a schopnost pracovat s informacemi u žáků od 1. stupně až po střední školu.

In English

The paper presents the didactic work of a teaching librarian or teacher in a rapidly changing information society. It briefly summarizes important and current events in the field of information education in libraries. The main part is a discussion of the organizers of information and especially the lapbook method. These activating approaches develop reading comprehension and the ability to work with information in students from primary school to secondary school.