Informační systém MU
JINDRA, Miroslav. Cestou za zrcadlem: k výzkumu dětského čtenářství žáků třetí třídy základní školy (On the way behind the mirror: to children's reading research of third-grade primary school pupils). Online. In NOVÁKOVÁ, Ester a Ondřej PECHNÍK. XII. studentská vědecká konference Katedry českého jazyka a literatury. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2020, p. 25-41. ISBN 978-80-210-9690-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Cestou za zrcadlem: k výzkumu dětského čtenářství žáků třetí třídy základní školy
Name in Czech Cestou za zrcadlem: k výzkumu dětského čtenářství žáků třetí třídy základní školy
Name (in English) On the way behind the mirror: to children's reading research of third-grade primary school pupils
Authors JINDRA, Miroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, XII. studentská vědecká konference Katedry českého jazyka a literatury, p. 25-41, 17 pp. 2020.
Publisher Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 60206 Specific literatures
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/20:00117995
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-9690-5
Keywords (in Czech) estetika; dětský čtenář; literatura pro děti; výzkum dětského čtenářství
Keywords in English aesthetics; children's reader; children's literature; children's reading research
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 9/3/2021 11:01.
Abstract
Čtení je jednou z oblastí, se kterou se člověk setkává v rámci základního vzdělávání. Není pouhou mechanickou dovedností, ale rozvíjí celou řadu dalších psychických procesů, které jsou zásadní pro vývoj jedince. Význam čtení spočívá v obecném rozvoji člověka, který se skrze literární dílo a jeho specifické umělecké prostředky seznamuje zprostředkovanou zkušeností s různými životními situacemi, lidmi, prostředími, problémy atd., tedy základními principy fungování světa. Příspěvek předkládá dílčí výsledky výzkumu dětského čtenářství, jenž probíhal u cílové skupiny žáků třetí třídy základní školy. Na základě teoretických východisek a metodologie výzkumu uvádí výsledky z dotazníkového šetření, jež bylo součástí reflektivní dílny po přečtení literárního díla.
Abstract (in English)
Reading is one of the areas one encounters in basic education. It is not just a mechanical skill, but it develops a number of other mental processes that are essential for an individual's development. The significance of reading lies in the general development of a person who, through a literary work and his specific artistic means, becomes acquainted through mediated experience with various life situations, people, environments, problems, etc., ie the basic principles of the functioning of the world. The paper presents partial results of the research of children's reading, which took place in the target group of pupils in the third grade of primary school. Based on the theoretical background and research methodology, it presents the results of a questionnaire survey, which was part of a reflective workshop after reading a literary work.
Links
MUNI/A/0991/2019, interní kód MUName: Jazyková a literární komunikace III.
Investor: Masaryk University, Category A
Displayed: 29/7/2024 13:18