D 2020

A Reading-Book in Russian Literature: The Text Preparation and the First Opinion of Its Use

DOHNAL, Josef

Basic information

Original name

A Reading-Book in Russian Literature: The Text Preparation and the First Opinion of Its Use

Name in Czech

Čítanka z ruské literatury: Příprava a první dojmy z jejího využití

Authors

DOHNAL, Josef (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

první. Brno, Current issues of the Russian language teaching XIV, p. 6-12, 7 pp. 2020

Publisher

Masaryk University Press

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/20:00117997

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-210-9781-0

UT WoS

000698977300001

Keywords (in Czech)

ruská literatura; čítanka; interpretace; komplexní porozumění literárnímu dílu

Keywords in English

Russian literature; reading-book; interpretation; complex understanding of the literary work

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 18/3/2021 14:33, Mgr. Igor Hlaváč

Abstract

V originále

Over the last two decades, students of the Russian language have tended to analyse and interpret the texts of literary works in an overly simplistic manner. Such analysis tends to refer only to the text itself, sometimes only to the plot. It was the recognition of this fact which provided us with the inspiration to prepare a new reading-book concerned with Russian literature, which motivates the students not only to read literary works, but also to gain knowledge on how to read, understand and interpret a literary work. Initial feedback concerning the use of the reading-book has shown the concept to be successful.

In Czech

V posledních dvou desetiletích lze u studentů ruštiny sledovat tendenci analyzovat a interpretovat texty literárních děl zjednodušeně. Taková analýza směřuje jen k textu samotnému, někdy jen k syžetu. To bylo inspirací k přípravě nové čítanky zaměřené na ruskou literaturu, přičemž by studenti byli motivováni nejen k četbě literárních děl, ale i k tomu, aby získali znalosti toho, jak číst, rozumět a interpretovat literární dílo. První zkušenosti z využití čítanky ukazují, že její koncepce přináší úspěch.