Detailed Information on Publication Record
2020
A Reading-Book in Russian Literature: The Text Preparation and the First Opinion of Its Use
DOHNAL, JosefBasic information
Original name
A Reading-Book in Russian Literature: The Text Preparation and the First Opinion of Its Use
Name in Czech
Čítanka z ruské literatury: Příprava a první dojmy z jejího využití
Authors
DOHNAL, Josef (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
první. Brno, Current issues of the Russian language teaching XIV, p. 6-12, 7 pp. 2020
Publisher
Masaryk University Press
Other information
Language
English
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/20:00117997
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-210-9781-0
UT WoS
000698977300001
Keywords (in Czech)
ruská literatura; čítanka; interpretace; komplexní porozumění literárnímu dílu
Keywords in English
Russian literature; reading-book; interpretation; complex understanding of the literary work
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 18/3/2021 14:33, Mgr. Igor Hlaváč
V originále
Over the last two decades, students of the Russian language have tended to analyse and interpret the texts of literary works in an overly simplistic manner. Such analysis tends to refer only to the text itself, sometimes only to the plot. It was the recognition of this fact which provided us with the inspiration to prepare a new reading-book concerned with Russian literature, which motivates the students not only to read literary works, but also to gain knowledge on how to read, understand and interpret a literary work. Initial feedback concerning the use of the reading-book has shown the concept to be successful.
In Czech
V posledních dvou desetiletích lze u studentů ruštiny sledovat tendenci analyzovat a interpretovat texty literárních děl zjednodušeně. Taková analýza směřuje jen k textu samotnému, někdy jen k syžetu. To bylo inspirací k přípravě nové čítanky zaměřené na ruskou literaturu, přičemž by studenti byli motivováni nejen k četbě literárních děl, ale i k tomu, aby získali znalosti toho, jak číst, rozumět a interpretovat literární dílo. První zkušenosti z využití čítanky ukazují, že její koncepce přináší úspěch.