Detailed Information on Publication Record
2020
Knihovny jako ideál humanitní
ČERNÝ, MichalBasic information
Original name
Knihovny jako ideál humanitní
Name (in English)
Libraries as an ideal of humanity
Authors
ČERNÝ, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Brno, Technika a průmysl na Moravě ve 20. století pohledem historiků a muzejníků, p. 90-100, 11 pp. Acta musei technici brunensis, 2020
Publisher
Technické muzeum v Brně
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
10201 Computer sciences, information science, bioinformatics
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14210/20:00118035
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-87896-88-4
Keywords (in Czech)
knihovna; Masaryk; Mahen; humanismus; sociální pedagogika; dějiny
Keywords in English
library; Masaryk; Mahen; humanism; Social pedagogy; history
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 19/3/2021 13:46, Mgr. Veronika Mattesová
V originále
Příspěvek analyzuje proces formování knihovny v prví polovině 20. století nikoliv jako instituce náhodně vznikající, ale ve specificky českém prostředí spojené s humanistickými ideály. Tuto tezi dokládáme na analýze textů Mahena a Masaryka, ale také stavíme do širšího společenského rámce sociální pedagogiky, které se v tomto období silně hlásí o své slovo. Skutečnost, že Česko má nejhustší síť knihoven, a ideje, které do nich byly v prvním knihovním zákoně vtištěny, představují zásadní determinanty, které je nutné při historiografické analýze tohoto fenoménu sledovat.
In English
The paper analyzes the process of library formation in the first half of the 20th century, not as an institution that originated by chance, but in a specifically Czech environment associated with humanistic ideals. We prove this thesis on the analysis of the texts of Mahen and Masaryk, but we also place ourselves in the broader social framework of social pedagogy, which in this period strongly promotes its word. The fact that the Czech Republic has the densest network of libraries and the ideas that were imprinted in them in the First Library Act are fundamental determinants that must be observed in the historiographical analysis of this phenomenon.