C 2020

Knihovny jako ideál humanitní

ČERNÝ, Michal

Basic information

Original name

Knihovny jako ideál humanitní

Name (in English)

Libraries as an ideal of humanity

Authors

ČERNÝ, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Technika a průmysl na Moravě ve 20. století pohledem historiků a muzejníků, p. 90-100, 11 pp. Acta musei technici brunensis, 2020

Publisher

Technické muzeum v Brně

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

10201 Computer sciences, information science, bioinformatics

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/20:00118035

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-87896-88-4

Keywords (in Czech)

knihovna; Masaryk; Mahen; humanismus; sociální pedagogika; dějiny

Keywords in English

library; Masaryk; Mahen; humanism; Social pedagogy; history

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 19/3/2021 13:46, Mgr. Veronika Mattesová

Abstract

V originále

Příspěvek analyzuje proces formování knihovny v prví polovině 20. století nikoliv jako instituce náhodně vznikající, ale ve specificky českém prostředí spojené s humanistickými ideály. Tuto tezi dokládáme na analýze textů Mahena a Masaryka, ale také stavíme do širšího společenského rámce sociální pedagogiky, které se v tomto období silně hlásí o své slovo. Skutečnost, že Česko má nejhustší síť knihoven, a ideje, které do nich byly v prvním knihovním zákoně vtištěny, představují zásadní determinanty, které je nutné při historiografické analýze tohoto fenoménu sledovat.

In English

The paper analyzes the process of library formation in the first half of the 20th century, not as an institution that originated by chance, but in a specifically Czech environment associated with humanistic ideals. We prove this thesis on the analysis of the texts of Mahen and Masaryk, but we also place ourselves in the broader social framework of social pedagogy, which in this period strongly promotes its word. The fact that the Czech Republic has the densest network of libraries and the ideas that were imprinted in them in the First Library Act are fundamental determinants that must be observed in the historiographical analysis of this phenomenon.