J
2020
Rozvíjení informační gramotnosti v edukační praxi základní školy uplatňující Montessori pedagogiku: případová studie
MAZÁČOVÁ, Pavlína and Marija ŠUPICOVÁ
Basic information
Original name
Rozvíjení informační gramotnosti v edukační praxi základní školy uplatňující Montessori pedagogiku: případová studie
Name (in English)
Development of information literacy in the educational practice of a primary school applying Montessori pedagogy: a case study
Authors
MAZÁČOVÁ, Pavlína (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Marija ŠUPICOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání, Praha, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2020, 2533-7882
Other information
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/20:00118062
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
informační gramotnost; Montessori; alternativní školy; informační vzdělávání; pedagogika; kurikulum; kompetenční učení
Keywords in English
information literacy; Montessori; alternative schools; information education; pedagogy; curriculum; competence learning
Tags
International impact, Reviewed
V originále
Studie má za cíl rozšířit a obohatit výzkumné pole informační gramotnosti o perspektivu vzdělávacího prostředí mimo hlavní vzdělávací proud. Výzkum informační gramotnosti je soustředěn do prostředí alternativní základní školy uplatňující principy Montessori pedagogiky. Jako výzkumná strategie byla zvolena případová studie školy. Analýza získaných a triangulovaných dat ukázala, že důležitým předpokladem rozvíjení informační gramotnosti v edukační praxi sledovaného případu je kompetenční zaměření kurikula případové školy. Rozvíjení kompetencí informačně gramotného žáka se v dané škole děje napříč celým vzdělávacím procesem.
In English
The study aims to expand and enrich the research field of information literacy with the perspective of the educational environment outside the mainstream. Information literacy research is concentrated in the environment of an alternative primary school applying the principles of Montessori pedagogy. A case study of the school was chosen as a research strategy. The analysis of the obtained and triangulated data showed that an important prerequisite for the development of information literacy in the educational practice of the observed case is the competence focus of the case school curriculum. The development of the competencies of an information-literate pupil takes place in the given school across the entire educational process.
Displayed: 17/11/2024 07:01