JARKOVSKÁ, Lucie. If It Were Not Exceptional, We Wouldn’t Have Chosen It: Institutional Habitus of Two Nursery Schools. Orbis Scholae. Karolinum, vol. 14, No 3, p. 1-23. ISSN 1802-4637. doi:10.14712/23363177.2021.2. 2020.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name If It Were Not Exceptional, We Wouldn’t Have Chosen It: Institutional Habitus of Two Nursery Schools
Name in Czech Kdyby nebyla výjimečná, tak bychom si ji nevybrali: Institucionální habitus dvou mateřských škol
Authors JARKOVSKÁ, Lucie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Orbis Scholae, Karolinum, 2020, 1802-4637.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/20:00114735
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2021.2
Keywords (in Czech) institucionální habitus; předškolní vzdělávání; postoje rodičů; sociální reprodukce; Česká republika
Keywords in English institutional habitus; pre-school education; parental attitudes; social reproduction; Czech Republic
Tags childhood, Education, educational inequalities, educational research
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Michal Petr, učo 65024. Changed: 21/7/2021 10:08.
Abstract
Using the concept of institutional habitus, the article analyses the distinctive everyday practices in two nursery schools (privately-funded Forest nursery and publicly-funded Estate nursery). Based on data from interviews and from direct observations it explores how the habitus of both nurseries is constituted; focusing on social context of each nursery, its organizational structure, shared values and interpersonal and community relationships. Those aspects are discussed with theories of parental attitudes and styles and its consequences for social reproduction as addressed in the works of Bourdieu, Lareau, and Reay. The analysis shows that parents are hoping for similar outcomes (e.g. self-reliance) however they believe in different paths leading to those goals. Additionally, through looking at the habitually framed difference in the perceptions of discipline and social control exercised through institutional rules we illustrated how the exclusivity of private institution is constructed. We concluded, it is not just the required fee, but also the adequate level of cultural capital needed to understand the sophisticated code of rules that are framed by freedom and as voluntary. The analysis of such subtle processes is important for understanding educational inequalities and reinforcing social cohesion through education.
Abstract (in Czech)
S využitím konceptu institucionálního habitu článek analyzuje každodenní praktiky ve dvou mateřských školách (soukromě financovaná lesní školka a veřejně financovaná mateřská škola). Na základě údajů z rozhovorů a přímých pozorování zkoumá, jak je utvářen habitus obou školek. Zaměřuje se na sociální kontext mateřské školy, její organizační strukturu, sdílené hodnoty a mezilidské a komunitní vztahy. Tyto aspekty jsou diskutovány s teoriemi rodičovských postojů a stylů a jejich důsledků pro sociální reprodukci, jak jsou popsány v dílech Bourdieuho, Lareau a Reay. Analýza ukazuje, že rodiče doufají v podobné výsledky (např. soběstačnost), nicméně věří v různé cesty vedoucí k těmto cílům. Bližší pohled na habituálně rámované rozdíly v percepci disciplíny a sociální kontroly, která je realizována skrze institucionální pravidla, odhaluje, jakými způsoby je konstruována exkluzivita soukromé instituce. Došli jsme k závěru, že tuto exkluzivitu neutváří jen požadovaný poplatek, ale také potřeba přiměřené úrovně kulturního kapitálu nutné k pochopení sofistikovaného kodexu pravidel, který je rámován svobodou a dobrovolností. Analýza těchto subtilních procesů je důležitá pro pochopení nerovností ve vzdělávání a posílení sociální soudržnosti prostřednictvím vzdělávání.
Links
GA16-18940S, research and development projectName: Diverzifikace předškolního vzdělávání v České republice: Inkluze, exkluze a sociální nerovnosti (Acronym: Beskibe)
Investor: Czech Science Foundation, Diversifying preschool education in the Czech Republic: inclusion, exclusion and social inequalities
PrintDisplayed: 19/4/2024 07:31