V originále
V České republice je poměrně rozšířen názor, že jenom matky jsou schopny poskytnout potřebnou péči dětem do tří let a pouze v rodině se může dítě dobře psychicky rozvíjet. Toto je, mimo jiné, založeno na tvrzení, že malé děti a batolata nemají zájem o interakce nebo hry se svými vrstevníky. V našem výzkumu jsme se rozhodly výše uvedený (ne)zájem dětí o jiné vrstevníky a jejich schopnost socializovat se a hrát si spolu přezkoumat, a to v mateřských školách a dětských skupinách, kam děti mladší tří let pravidelně docházejí. Při výzkumu vycházíme z konstruktivistického pojetí dětství, které se vyvinulo v 80-tých letech v sociologií dětství, která se postupně rozvinula v multi- a interdisciplinární studie dětství. Pří analýze vycházíme ze základních pilířů tohoto paradigmatu podle James a Prout (1990). Dětství vnímáme jako sociální konstrukt, který by neměl být zaměňován s biologickou nezralostí, která je univerzální, proto je potřeba ho analyzovat v souvztažnosti s jinými kategoriemi (jako gender, třída nebo etnicita). Děti a jejich svět jsou hodny zkoumání samy o sobě, přičemž děti nevnímáme jako pasivní subjekty, ale jako aktivní participanti v tvorbě jejich kulturního a sociálního světa. Takové pojetí dětství nám umožňuje nové pochopení dětí a jejich světa (Spyrou 2008). Stěžejní pro vnímání dětské socializace v tomto paradigmatu je participace v kulturních rutinách. Nikoliv jednotlivci ale kolektivní tvoření rutin a participace v nich jsou centrem analytického přemýšlení (Corsaro 1997:96). Na základě etnografických pozorování batolat (2 - 3 roky) ve 3 zařízeních denní péče a rozhovorů s učiteli a rodiči zkoumáme vzájemné interakce a formování kolektivity v zařízení. Pozorování probíhali opakovaně, po dobu několik dnů, které výzkumnice strávila celé v zařízení. Rozhovory jsme uskutečnili s personálem zařízení a s rodiči, jejichž děti zařízení navštěvují. Zaměřili jsme se na specifika práce s batolaty a malými dětmi a na zkušenosti rodin s tímto typem péče. Výzkum probíhá od roku 2019, tudíž prezentujeme prvotní analýzu. Náš výzkum prozkoumává některé premisy formující názory na přítomnost dětí mladších tří let v zařízeních denní péče. Prvotní závěry ukazují, jak děti vzájemně komunikují a jak převládající porozumění interakce dospělými omezuje uznání interaktivních praktik mezi batolaty. Tyto interakce nebo hry nemusí být v souladu s převládajícími konceptualizacemi v socializaci dospělých - jsou jednoduché, krátkodobé a nejsou verbálně vyjádřeny - přesto jsou způsobem socializace. Reformulace socializace skrz perspektivu dětí je nutné pro pochopení jejich potřeb v raném věku a přispívá k diskusi o rané péči.
Anglicky
The prevailing conviction in the Czech Republic is that children under 3 years belong with their mothers and that only they are able to provide necessary care in the family environment. This is based, among other things, on the claim that young children and toddlers are not interested in interactions or play with their peers. This paper focuses on this (dis)interest of children in other peers and their (in)ability to socialize and play together. Based on ethnographic oybservations of toddlers in 3 day-care facilities and interviews with teachers and parents, we explore the peer-interactions and the formation of collectivity at the facility. These interactions might be simple, of short duration and not explicitly verbally expressed – yet, they are a way of socialization. Examining the idea of children as adults-to-be brings along implications for the understanding of children’s needs at early age and is a valuable contribution to current debate on early care.